Norwegia to najdroższy kraj dla kierowcy samochodu z silnikiem benzynowym – co miesiąc musi on wyłożyć z kieszeni 708 euro. Dla porównania, węgierskiego kierowcę prowadzenie auta kosztuje 364 euro miesięcznie. Z kolei właściciele aut z silnikiem diesla najwyższe koszty związane z posiadaniem pojazdu płacą w Holandii (do 695 euro miesięcznie), a najniższe (w wysokości 369 euro miesięcznie) na Węgrzech. Średni koszt związany z posiadaniem samochodu może różnić się aż o 344 euro miesięcznie, porównując najdroższe i najtańsze pod tym względem objęte badaniem kraje – wynika z raportu LeasePlan CarCost Index.

fot. junko / pixabay.com

fot. junko / pixabay.com

W Europie koszty amortyzacji (37%) stanowią największy wydatek wynikający z posiadania samochodu; kolejne wysokie opłaty stanowią podatki – drogowy oraz VAT (20%).

Na tle innych właścicieli samochodów w Europie, Norwegowie płacą najwięcej za możliwość prowadzenia samochodu. Kierowcy norwescy wydają miesięcznie na pojazdy z silnikiem benzynowym ok. 708 euro. Dla porównania Węgrzy ponoszą prawie dwukrotnie mniejszy koszt (364 euro). Z kolei Holandia to najdroższy kraj dla kierowców samochodów z silnikiem diesla. Właściciele pojazdów  w Holandii przeciętnie wydają 695 euro miesięcznie na swoje zasilane olejem samochody. Tu znów pod tym względem najtańsze okazują się być Węgry (369 euro).

Raport zapewnia wgląd w części składowe kosztów wynikających z tytułu posiadania pojazdów w segmencie małych i średnich samochodów, takich jak Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf czy Ford Focus. Badanie porównuje najważniejsze elementy ponoszonych opłat związanych z posiadaniem samochodu, jak cena zakupu, koszty amortyzacji, naprawy i serwis pojazdu, ubezpieczenie, podatki oraz wydatki na paliwo, opony zimowe w przypadku, gdy wymagają tego przepisy prawa. Analizę stworzono na podstawie kosztów ponoszonych w okresie pierwszych trzech lat użytkowania pojazdu, którego roczny przebiegiem wynosi 20 000 km.

źródło: LeasePlan CarCost Index

źródło: LeasePlan CarCost Index

Różnice regionalne

Biorąc pod uwagę całą Europę, średni miesięczny koszt użytkowania małego lub średniego samochodu może różnić się nawet o 344 euro w poszczególnych krajach. Trzy najdroższe państwa, pod tym względem dla kierowców pojazdów z silnikiem benzynowym, to Norwegia (708 euro), Włochy (678 euro) i Dania (673 euro). Wśród krajów najdroższych dla kierowców pojazdów z silnikiem diesla prym wiedzie Holandia (695 euro), a tuż za nią plasują się Finlandia (684 euro) i Norwegia (681 euro). W krajach Europy Wschodniej, jak Węgry, Czechy i Rumunia, koszty użytkowania auta zarówno z silnikiem benzynowym, jak i diesla są dużo niższe, bo zaczynają się od 369 euro miesięcznie.

Właściciele aut mają niewielki wpływ na koszty

Od momentu zakupu do momentu sprzedaży samochodu głównym kosztem w wydatkach TCO (Total Cost of Ownership) jest utrata wartości pojazdu.  W Europie średni koszt amortyzacji w przypadku małych i średnich samochodów stanowi 37% kosztów ogółem. Na Węgrzech stosunkowo niskie całkowite koszty, przypisać można głównie niskiej cenie zakupu pojazdu, co pozytywnie wpływa na koszt amortyzacji. Podatek drogowy i podatek VAT stanowią 20%, podczas gdy paliwo ma 16% udział w całości ponoszonych co miesiąc kosztów. To oznacza, że właściciele samochodów mają stosunkowo niewielki wpływ na wysokość kosztów, jako że 84% wszystkich opłat stanowią koszty stałe.

W sześciu na dwadzieścia cztery badane kraje europejskie, posiadanie pojazdu z silnikiem diesla jest droższe niż w przypadku silnika benzynowego.  Mimo, że sama cena oleju napędowego na stacji jest niższa niż cena benzyny, szereg innych czynników takich jak wyższe podatki, ubezpieczenie lub koszty utrzymania pojazdu, mają wpływ na zwiększone całkowite koszty korzystania z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.

Podatki związane z ochroną środowiska

Jak wiadomo, koszt posiadania auta jest ściśle związany z wysokością podatków. Jest on najwyższy w krajach, w których podatki (drogowe i VAT) stanowią największe obciążenie, czyli we Włoszech, w krajach nordyckich i Holandia. Może to stanowić odzwierciedlenie stosunkowo silnych „zielonych” ruchów w droższych krajach, co przekłada się na środowiskowe regulacje i opodatkowanie. Na przykład w Holandii udział podatku VAT i podatku drogowego stanowi 31% całkowitych kosztów użytkowania samochodu z silnikiem diesla. Jeśli chodzi o pojazdy z silnikiem benzynowym, Norwegia jest niekwestionowanie najdroższym krajem  pod względem wysokości podatków, które stanowią aż do 29% kosztów ogółem.

Amortyzacja i brak kontroli nad kosztami samochodu to dwa główne czynniki, które stawiają znak zapytania o korzyści płynące  z posiadania samochodu versus korzyści, które oferuje leasing lub inne formy mobilności takie jak np. car sharing. Obecność naszej firmy w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego – połączona z  globalną skalą działalności – pozwala nam  zarządzać  pojazdami w sposób niezwykle konkurencyjny cenowo dzięki czemu leasing i wynajem samochodu są dla klientów  rozwiązaniem znacznie tańszym niż zakup pojazdu  na własność.

Tex Gunning

źródło: LeasePlan CarCost Index 2016 – badanie, którego celem jest analiza kosztów związanych z posiadaniem i korzystaniem z samochodów w 24 krajach europejskich: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Grecji, Irlandii, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugali, Rumunii, Rosji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i Słowacji oraz we Francji i Włoszech.

Written by Magdalena Trusińska