Alfa Romeo przedstawiła pierwszego SUV-a. Jak zapewnia producent, Stelvio jest wyrazem emocji czerpanych z jazdy, maksymalnych osiągów i sportowego stylu. Stelvio zawiera w sobie „ducha” Alfy Romeo, który po raz pierwszy w ponad stuletniej historii marki, pojawia się w samochodzie typu Sport Utility Vehicle-SUV. Kompaktowy SUV marki premium dostępny jest w trzech wersjach: Stelvio, Stelvio Super i Stelvio First Edition.

Nazwa Stelvio pochodzi od włoskiej, najwyższej górskiej przejezdnej przełęczy. Krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi, wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów.

Zgodnie z tradycją Alfy Romeo, SUV wyróżnia się doskonałą dynamiką jazdy, jak przystało na sportowy samochód, dzięki optymalnemu rozkładowi mas na obie osie, najbardziej bezpośredniemu układowi kierowniczemu i wyrafinowanemu układowi zawieszenia z ekskluzywną technologią AlfaLinkTM. Ponadto, Stelvio łączy w sobie osiągi silnika i szerokie zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy i aluminium, z którego wykonano silniki, zawieszenie, pokrywę silnika, drzwi i bagażnik. W celu lepszej przyczepności, SUV Stelvio oferuje integralny napęd na cztery koła Alfa Romeo Q4, a dodatkowo, na zamówienie, może być wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy. Samochód wyróżnia się nie tylko rewelacyjnymi osiągami i zachowaniem na drodze, ale także dużą przestrzenną kabiną pasażerską, dzięki czemu każda podróż jest wygodna i przyjemna.

Wymiary Stelvio to: długość 468 cm, wysokość 167 cm i szerokość 216 cm.

– Alfa Romeo Stelvio wyróżnia się licznymi zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, oferowanymi w standardzie lub, jako opcja płatna, w zależności pod poziomu wyposażenia. Wśród nich na uwagę zasługuje innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, gwarantujący natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania. Wymienić należy także nowe systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak: system ostrzegania o najeżdżaniu na poprzedzający pojazd „Forward Collision Warning”, autonomiczny system awaryjnego hamowania (AEB) z czujnikiem ochrony pieszych, które ostrzegają kierowcę, za pomocą sygnałów dźwiękowych, w razie potencjalnego zderzenia czołowego i uruchamiają układ hamulcowy, czy też „Lane Departure Warning, który ostrzega kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Wyposażenie uzupełniają system Blind Spot Monitoring (BSM) z liniami wzdłużnymi (Rear Cross-Path Detection), które monitorują na bieżąco martwe punkty z obu stron pojazdu i ostrzegają kierowcę w przypadku potencjalnego zagrożenia. Niemniej ważny jest adaptacyjny tempomat, który dostosowuje prędkość pojazdu na podstawie sytuacji na drodze – jak zapewnia producent.

Alfa Romeo Stelvio dostępny jest z następującymi silnikami:

  • 2.0 z turbodoładowaniem o mocy od 200 KM do 280 KM
  • oraz 2.2 Diesel o mocy od 180 KM do 210 KM, które dodatkowo podkreślają sportową „duszę” SUV-a.

Wszystkie silniki dostępne są wyłącznie z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem tylnym lub integralnym Q4 i należą do nowej generacji czterocylindrowych silników wykonanych w całości z aluminium i wyposażonych w wał napędowy z włókna węglowego. Motory produkowane są we Włoszech – silniki benzynowe w zakładach Termoli (benzyna), a silniki wysokoprężne w Pratola Serra, w wyszczególnionych strefach przeznaczonych tylko do produkcji silników Alfy Romeo.

Producent zapowiada, że Stelvio 2.0 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM jest najlepszy w swojej klasie jeśli chodzi o przyspieszenie od 0 do 100 km/h – osiąga je w zaledwie 5,7 sekundy.

Gama oferuje trzy poziomy wyposażenia Stelvio, Stelvio Super i Stelvio First Edition. Klient może wybierać spośród 13 kolorów nadwozia i 13 wzorów aluminiowych obręczy kół (od rozmiaru 17″ do 20″). Wyposażenie standardowe oferuje m.in.:

  • 17” obręcze kół ze stopów lekkich,
  • system Alfa U-Connect 6,5″,
  • selektor Alfa Rotary znajdujący się na konsoli środkowej,
  • system audio z 8 głośnikami,
  • fotele z sześciostopniową manualną regulacją i pokryte czarną tkaniną,
  • system hamulcowy Integrated Brake System (IBS),
  • system ostrzegania o najeżdżaniu na poprzedzający pojazd „Forward Collision Warning (FCW) z autonomicznym system awaryjnego hamowania (AEB) i czujnikiem ochrony pieszych.

Wyposażenie wersji Stelvio uzupełniają tylne czujniki parkowania, tempomat, elektrycznie otwierany bagażnik, czujnik zmierzchu i czujnik deszczu.

Kolejna, bogatsza wersja Super, dokłada ekskluzywne elementy wystroju wnętrza i nadwozia: 17″ obręcze kół ze stopów lekkich, fotele pokryte tkaniną w połączeniu ze skóra techniczną dostępne w trzech wersjach kolorystycznych (czarnym, czarno-brązowym i czarno-czerwonym), dwukolorowa deska rozdzielcza i panele drzwi dostępne w trzech tonacjach (czarnym, czarno-brązowym i czarno-czerwonym) oraz aluminiowe listwy progowe. Wersja ta w standardzie ma też światła bi-ksenonowe ze spryskiwaczami. Dla Stelvio Super dostępne są liczne pakiety, między innymi pakiet Luxury, obejmujący elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele z ekskluzywnej, delikatnej skóry „Pieno Fiore” (w kolorach czarnym, brązowym, czerwonym lub beżowym) oraz elementy wykończeniowe z prawdziwego drewna oraz pakiet Sport zawierający: podgrzewaną sportową kierownicę, skórzane sportowe fotele, elektrycznie regulowane i podgrzewane, elementy wykończeniowe wykonane z aluminium oraz aluminiowe nakładki na pedały i podnóżek kierowcy.

SUV Stelvio jest produkowany w odnowionej fabryce FCA w Cassino (Frosinone), jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów Grupy, na linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie nowym modelom Alfa Romeo, między innymi fascynującej Giulii, która w 2015 roku zapoczątkowała nową erę w historii marki, poprzez swoje nowe kanony piękna i stylu, sportowego charakteru i technologii. Dzisiaj, te same elementy dostosowane do nowej kategorii pojazdów, powracają w przełomowym SUV-ie Stelvio.
Powstały w 1972 roku w pobliżu historycznego Opactwa Benedyktynów zakład w Cassino stosuje innowacyjne technologie w produkcji samochodów premium, zapewniając bezpieczeństwo pracownikom i poszanowanie dla środowiska.

źródło: Alfa Romeo

Written by Magdalena Trusińska