Jak wygląda przyszłość motoryzacji? Jak BMW i3S. To chyba najbardziej futurystyczne auto jakie możemy sobie wyobrazić. Najbardziej kosmiczne, najbardziej nietypowe spośród dostępnych na rynku. A sylwetka to dopiero zapowiedź niespodzianek, które BMW i3S przygotowała dla nas we wnętrzu. Te jest ultra nietypowe. 

Wnętrze z plastikowych elementów z przetworzonych butelek wygląda bardzo industrialnie – przypomina trochę surowy szary beton. Obok jednak króluje wełna, z eleganckimi szwami, oraz ozdobne listwy eukaliptusowego drewna. To futurystyczne połączenie naprawdę imponuje.

W zasadzie jedynym „zwykłym” elementem wyposażenia wnętrza są fotele – bardzo wygodne, kubełkowe, z wysokim oparciem, świetnie trzymające ciało na każdym odcinku ciała.

Typowa jest również kierownica i prawdopodobnie na tym można byłoby zakończyć listę „zwykłości”, bo pozostałe elementy są wręcz kosmiczne.

Deska rozdzielcza. Najczęściej jest zwykła, prosta. W BMW i3S jest wklęsła. W centralnej jej części jest schowek – tuż pod dużym panoramicznym ekranem dotykowym. Ekran ulokowano w odpowiednim miejscu, tak że nie zasłania go kierownica. Przyciski do sterowania są w miarę klasyczne. Chyba po to, aby utrzymać w równowadze tę kosmiczną deskę rozdzielczą.

Słupki są dość mocno wysunięte do przodu, przez co przednie drzwi i przednia szyba są całkiem duże, a widoczność jest nieograniczona.

Wnętrze jest przestronne jak w żadnym innym aucie – wszystko za sprawą przesuniętej bliżej maski przedniej szyby i deski rozdzielczej oraz braku panelu bocznego.

Skoro o drzwiach mowa, to jak myślicie, są zwykłe? Tylne nie są. Niektórzy być może będą się zastanawiać, czy w ogóle są. Otóż tak, są, otwierają się przeciwnie do kierunku jazdy i nie mają klamek (w BMW i3S nie ma słupka środkowego). Jak zatem dostać się do środka? Trzeba otworzyć najpierw przednie drzwi i dopiero wówczas znajdziemy klamkę. Jest to o tyle niewygodne, że aby wpuścić pasażera do tyłu, kierowca musi wypiąć pasy i otworzyć „swoje” drzwi.

Ale z drugiej strony dostęp do tylnej kanapy w żadnym innym aucie nie jest tak wygodny.

W BMW i3S wszytko jest inne, niż byśmy się tego spodziewali. I bywa w zupełnie niestandardowym miejscu. O nietypowych rozwiązaniach stylistycznych można mówić bardzo długo.

Manetka do zmiany biegów. Ci którzy znają BMW nie będą zaskoczeni. Ale ci, którzy wsiądą za kółko bawarczyka pierwszy raz mogą poczuć się nieco zagubieni. Manetka jest umieszczona bowiem nad kierownicą po prawej stronie. Można się zatem poczuć jak w sportowej maszynie (bo zresztą ten elektryk zachęca do szybkiej, sportowej jazdy, ale o tym za chwilę).

Lekki i zrywny

Projektanci często odchudzają auto, aby jak najbardziej zoptymalizować osiągi. BMW zastosowało do budowy nadwozia i wnętrza i3S włókno węglowe. Efekt? Auto jest lekkie i bardzo zrywne – i tę lekkość czuć po wciśnięciu gazu.

Aby osiągnąć na liczniku 100 km/h BMW i3s wystarczy tylko 6,9 s. Już na pierwszych metrach osiąga pełen moment obrotowy. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. A to wszystko z sprawą silnika o mocy 184 KM (135 kW; moment obrotowy 270 Nm).

Auto w 95% nadaje się do recyklingu. Akumulatory można wykorzystać na jako zasobniki buforowe w instalacjach solarnych, a włókno węglowe można użyć ponownie w produkcji.

BMW i3s jest autem, które dostarcza ekstremalnie sportowe emocje. Co więcej, sportowe kierowanie z odpowiednio dostosowanym momentem skrętu i sportowe zawieszenie obniżone o dziesięć milimetrów, zwiększają zwinność.

To auto łączy w sobie świetną dynamikę jazdy z nowoczesnymi technologiami.

Co mamy w pakiecie? Automatyczny system kontroli stabilności (ASC), który zapewnia większą przyczepność i stabilność podczas przyspieszania i hamowania. Układ dynamicznej kontroli trakcji (DCT) działający nawet na zakrętach i przy prędkości do 100 km/h.

Kluczowym pytaniem o elektryki jest zasięg jaki mogą przejechać na jednym ładowaniu. Nie ulega wątpliwości, że w mieście będzie dużo wyższy niż w trasie. Wysoka prędkość sprawia bowiem, że poziom naładowania baterii spada diametralnie. W BMW i3S nie będzie inaczej.

Bateria ma pojemność 42,2 kWh (120 Ah) – pozwala na pokonanie do 280 km. Tryb ECO PRO oraz styl jazdy zwiększają zasięg i zmniejszają zużycie energii.

Written by Magdalena Trusińska