Konsekwencje kolizji drogowej są dla motocyklisty o wiele poważniejsze niż dla kierowcy samochodu osobowego. Nie dysponuje on takimi środkami bezpieczeństwa, a motocykle nie posiadają tylu rozwiązań i technologii zmniejszających ryzyko wypadku.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez IPSOS (raport „Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy”), kierowcy mają dużą świadomość zagrożeń, które sami powodują na drodze. Nierozważność i rozproszenie uwagi jest przez nich wskazywane jako druga w kolejności przyczyna śmiertelnych wypadków (zaraz po jeździe pod wpływem alkoholu i środków odurzających). 30% respondentów wskazuje ten czynnik jako przyczynę śmiertelnych wypadków na autostradach (zaraz po nadmiernej prędkości i senności).
Prawie połowa wypadków z udziałem motocyklistów spowodowana jest ich działaniem, w tym dekoncentracją na drodze. Jednym z powodów rozproszenia ich uwagi jest sprawdzanie aktualnych parametrów. Odczytanie zegarów i spojrzenie w lusterka zajmuje kierowcy motocykla 1,5 sekundy. W tym czasie przy prędkości 90 km/godz. pojazd pokonuje dystans 37,5 metra (badania Uniwersytetu w Michigan). Wówczas może zdarzyć się wszystko. Jeśli motocyklista odwróci wzrok od toru jazdy na dwie sekundy, ryzyko wypadku lub wystąpienia niebezpiecznej sytuacji rośnie dwukrotnie (badania Uniwersytetu w Michigan). Dlatego wprowadzanie technologii, które zmniejszają ryzyko dekoncentracji motocyklisty to niezbędny element zwiększania bezpieczeństwa na drodze. Łatwiejszy i szybszy dostęp do informacji, bez konieczności odwracania wzroku od toru jazdy, to zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu.
Technologie łączące HUD (head-up display) oraz Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość) pozwalają wyświetlać dane przed oczami motocyklisty nie ograniczając widoczności. To maksymalne skrócenie czasu potrzebnego na sprawdzenie paramentów i ograniczenie momentów, podczas których musi on odwrócić wzrok od drogi. Motocyklista jest w stanie szybciej odczytać i przetworzyć dane. Taki sposób przekazywania informacji w o wiele mniejszym stopniu obciąża jego koncentrację niż korzystanie z innych metod (badania Monash University Accident Research Centre, listopad 2015).
źródło: Seemore