Jeep dla wielu jest ikoną motoryzacji. A motoryzacja nadal często utożsamiana jest z rykiem silnika, spalinami i wysokimi obrotami. Co zatem fani spalinowej motoryzacji powiedzą na nowego Jeepa Avengera w wersji elektrycznej? Przekonają się do ciszy i błyskawicznego momentu obrotowego?

Wprowadzenie Jeepa Avengera na rynek europejski to początek kolejnej fazy elektryfikacji marki Jeep – fali BEV – w ramach której do 2025 r. na rynek trafią cztery w pełni elektryczne modele. Do końca 2030 r. wszystkie samochody marki Jeep dostępne w sprzedaży na rynku europejskim będą w 100 proc. elektryczne.

Prezentując nowego, w pełni elektrycznego Jeepa Avengera, Eric Laforge, dyrektor marki Jeep w Europie, powiedział: „Avenger to właściwy wybór dla tych, którzy szukają kompaktowego, solidnego i fajnego samochodu, który oferuje najnowocześniejsze technologie, przestrzeń i komfort, a jednocześnie zapewnia mnóstwo radości z jazdy. Idealnie nadaje się do dojazdów do pracy, jak również do wyjazdów na wakacje, podróży, wypadów na zakupy i do klubu oraz do wspólnego spędzania czasu. Jeepem Avengerem możesz zrobić wszystko i dotrzeć wszędzie”.

Jeepa Avengera zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2022 r. Od momentu rozpoczęcia składania zamówień na wersję 1st Edition (1 grudnia 2022 r.) – a następnie na całą gamę (11 stycznia 2023 r.) – sprzedano ponad 20 000 sztuk.

Avenger jest w całości produkowany w Europie. Jak zapewnia producent, Avenger oferuje DNA marki Jeep w kompaktowym wydaniu oraz wyjątkowe połączenie możliwości, stylu, funkcjonalności i zaawansowanych technologii. Został zaprojektowany tak, aby wpasować się w potrzeby europejskich klientów dzięki takim cechom, jak: 

  • funkcjonalny design: 360-stopniowa ochrona i pełna swoboda ruchu,
  • kompaktowe wymiary: długość 4,08 m,
  • przestronne i wszechstronne wnętrze: zasada „design to function” oznacza dużo miejsca na przedmioty codziennego użytku (34 litry pojemności wewnętrznych schowków), kwadratowy bagażnik o szerokości metra,
  • zrównoważony układ napędowy: zerowa emisja, zasięg do 400 km w cyklu WLTP i ponad 550 km w trybie jazdy miejskiej, standardowy tryb szybkiego ładowania pozwala na przejechanie 30 km po trzech minutach ładowania i zwiększenie poziomu naładowania z 20 do 80 proc. w 24 minuty,
  • technologie: kompletny zestaw systemów ADAS, które w wersji elektrycznej zapewniają autonomiczną jazdę poziomu drugiego (system monitorowania martwego pola, autonomiczny system awaryjnego hamowania zdolny do wykrywania pieszych i rowerzystów, system automatycznego parkowania i tylną kamerę z kątem widzenia 180 stopni i widokiem z lotu ptaka),
  • łączność: w standardzie wyposażony w 10,25-calowy ekran połączony z cyfrowym zestawem wskaźników dostępnym w dwóch wariantach (7 i 10,25 cala).

Usługi Uconnect™ i aplikacja mobilna Jeep® pozwala być w kontakcie z autem. Aplikacja JEEP Mobile pozwala zlokalizować położenie samochodu, zablokować i odblokować drzwi, sprawdzić poziom naładowania akumulatora, zaprogramować ładowanie i ustawić klimatyzację.

Nowości w zakresie nawigacji dotyczą On street Parking i funkcji rozpoznawania naturalnego głosu. Pierwsza z nich ułatwia parkowanie w mieście i pomaga znaleźć miejsca na drodze publicznej. System dysponuje danymi pozwalającymi określić, które ulice powinny statystycznie mieć najwięcej dostępnych wolnych miejsc. Działa to trochę jak poczta pantoflowa, gdy podaje się nazwy ulic, przy których jest większa szansa na znalezienie miejsc do zaparkowania pojazdu, wyszukując publiczne stacje ładowania i wskazując dynamiczne mapowanie zasięgu (dynamic range mapping). Druga wspiera bezpieczeństwo podczas jazdy. Rozpoznawanie naturalnego głosu ludzkiego zostało ulepszone, aby zwiększyć efektywność i zrozumienie zadanych czynności. Nawigacja nie wyłącza się podczas przejazdu przez tunele, ani na parkingach podziemnych. Zaletą nawigacji jest też to, że mapa jest aktualizowana co tydzień.

Dodano także kilka elementów wyposażenia Premium, jak otwierana elektrycznie bez użycia rąk pokrywa bagażnika (w standardzie wersji Altitude i Summit), regulowany elektrycznie skórzany fotel kierowcy z funkcją masażu, wielokolorowe oświetlenie ambientowe oraz szeroki otwierany dach.

Osiągi

Zwinny, responsywny i przyjemny w prowadzeniu Avenger oferuje dynamiczne osiągi dzięki błyskawicznie dostępnemu momentowi obrotowemu. To pierwszy model Jeepa z napędem na przednią oś, wyposażony w standardzie w system zarządzania trakcją (Selec-Terrain) i system kontroli zjazdu (Hill Descent Control). Prześwit wynosi 200 mm, kąt natarcia 20-stopni, a zajścia 32. W Avengerze zastosowano modułową platformę elektryczną e-CMP2. Bazując na tej platformie skrócono przedni i tylny zwis, projektując nową strefę zgniotu „crash-box”, która jest o 30 mm krótsza i oferuje taką samą zdolność pochłaniania energii. Zawieszenie samochodu zostało podniesione, aby maksymalnie zwiększyć prześwit. W najniższym punkcie jakim jest osłona silnika prześwit na poziomie zawieszenia wynosi 209 mm, a na poziomie płyty akumulatora aż 223 mm. Na uwagę zasługuje pełne i płaskie podwozie Avengera, którego zadaniem jest ochrona akumulatora i silnika przed uszkodzeniami, a jednocześnie poprawa wydajności aerodynamicznej.

Jak zapewniają producenci Avenger świetnie radzi sobie zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i na pozamiejskich bezdrożach. Aby zapewnić najlepsze „możliwości jazdy szosowej”, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom i zwinności, jego promień skrętu wynosi 10,5 metra i samochód świetnie radzi sobie zarówno na wąskich drogach zabytkowego centrum miasta, jak i na krętych górskich trasach.

Nowy, elektryczny układ napędowy

Avenger oferuje zużycie energii na poziomie 15,4 kWh na 100 km w cyklu WLTP. Ten rezultat jest możliwy dzięki wydajności układu napędowego, ale też dzięki lekkości pojazdu – model waży bowiem 1 500 kg. Punktem wyjścia była lekka i wydajna platforma elektryczna eCMP2.

Nowy silnik elektryczny poprawił zasięg o 5 proc., akumulator dołożył kolejne 12 proc., a dodatkowe 5 proc. uzyskano pracując nad aerodynamiką, przełożeniami skrzyni biegów i oponami. Swój wkład ma też standardowa pompa ciepła – zwiększa ona bowiem zasięg nawet o 10 proc. w skrajnych temperaturach – zarówno na plusie jak i minusie.

Jednostka napędowa M3 zastosowana w Avengerze to druga generacja wysoce wydajnego 400-voltowego elektrycznego układu napędowego. To pierwsza jednostka napędowa wprowadzona na rynek przez eMotors – spółkę joint venture 50/50 STELLANTIS i NIDEC. Dostarcza 115 kW mocy, które odpowiadają 156 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Akumulator Avengera o pojemności 54 kWh jest również produkowany przez STELLANTIS w zakładzie w Tychach i oferuje największą gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej  wynoszący 51 kWh. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811. Ma kompaktowe wymiary i jest umieszczony pod przednim i tylnym siedzeniem oraz tunelem środkowym, co praktycznie nie ma wpływu na przestronność auta.

Akumulator posiada podwójną ochronę: przez wysoki prześwit i przez specjalne osłony podwozia, których wytrzymałość w przypadku zderzenia przekracza wymagania najbardziej rygorystycznych przepisów dotyczących bezpieczeństwa.

Układ ładowania pozwala na ładowanie Avengera prądem stałym o mocy 100 kW (wystarczą 24 minuty, aby naładować akumulatory od 20 do 80 proc. w trybie szybkiego ładowania) oraz prądem zmiennym o mocy 11 kW (na publicznej stacji ładowania, można całkowicie naładować akumulator od 0 do 100 proc. w 5,5 godziny).

Do uzyskania wydajności i dużego zasięgu w istotny sposób przyczynia się aerodynamika. Dzięki powierzchni czołowej wynoszącej 2,25 mi współczynnikowi oporu Cx wynoszącemu 0,33, Jeep Avenger to jeden z najlepszych samochodów w swojej kategorii, pod względem aerodynamiki.

Gama modelowa

Wszystkie charakterystyczne elementy Jeepa Avengera są oferowane w standardzie począwszy od wersji podstawowej. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia.

  • Avenger oferuje radio z 10,25” ekranem dotykowym przypominającym doświadczenia jak z iPhone’a. Wyposażona jest w system zarządzania trakcją (Selec Terrain) i system kontroli zjazdu (Hill Descent Control), do jazdy w każdych warunkach drogowych i pogodowych. Dodatkowo systemy takie jak system autonomicznego hamowania awaryjnego (Autonomous Emergency Braking), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) i asystent pasa ruchu (Lane Keeping Assist).
  • Longitude uosabia sprawiające radość możliwości, oferując więcej świetnego stylu i wygody dzięki 16-calowym felgom aluminiowym i tylnym czujnikom parkowania.
  • Altitude dostarcza jeszcze więcej emocji dzięki szeregowi zaawansowanych technologii i podkreśla ekskluzywność modelu, dzięki fotelom z tapicerką Premium idealnie pasującą do ekskluzywnego srebrnego pasa deski rozdzielczej i srebrnych akcentów w kabinie, 10,25” cyfrowemu zestawowi wskaźników i elektrycznie otwieranej ruchem stopy klapie bagażnika.
  • Summit, topowa wersja w gamie Jeepa Avengera, oferuje reflektory i światła tylne full LED, kolorowe oświetlenie ambientowe, autonomiczną jazdę drugiego poziomu, czujniki parkowania 360o i tylną kamerą z widokiem z lotu ptaka (drone view).

Paleta barw, odpowiadająca elementom natury, składa się z następujących kolorów: Ruby (czerwony), Volcano (czarny), Stone (piaskowoszary), Lake (jasnoniebieski), Sun (żółty), Granite (szary) i Snow (biały). Wszystkie kolory – poza Volcano – można połączyć z czarnym dachem.

Na polskim rynku Jeep Avenger jest również dostępny z turbodoładowaną jednostką benzynową 1.2 GSE T3 100 KM / 205 Nm.

Free2move eSolutions u boku klientów Jeepa

U boku elektrycznego Jeepa Avengera stoi marka Free2move eSolutions i jej rozwiązania w zakresie usług ładowania. Przede wszystkim eProWallbox – kompletna rodzina urządzeń do ładowania będących w stanie zaspokoić różnorodne potrzeby klientów: zarówno tych, którzy chcą naładować swój samochód w domowym garażu, jak i menedżerów floty czy osób odpowiedzialnych za publiczne lub prywatne parkingi.
eProWallbox oferuje dużą elastyczność pod względem funkcjonalności i kosztów. eProWallbox posiada modułowy zakres mocy od 7,4 do 22 kW i umożliwia zarządzanie ładowaniem bezpośrednio z poziomu smartfona, żeby zapewnić kontrolę dostępu, tylko osobom, które są do tego upoważnione.
Aby cieszyć się maksymalną swobodą i ładować nowego Jeepa Avengera w podróży, Free2move eSolutions oferuje eSolutions Charging, aplikację przeznaczoną zarówno dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w eMobilności, jak i dla tych, którzy często korzystają z publicznych stacji ładowania.
eSolutions Charging zapewnia około 450 000 punktów ładowania w 29 krajach. Za pomocą aplikacji można zarządzać ładowaniem Avengera, a także wszystkimi czynnościami z tym związanymi. Użytkownicy mają do wyboru dwie opcje: „Pay as you move Beginner” oraz „Pay as you move Advanced”.
Pierwsza z nich dedykowana jest osobom, które stawiają pierwsze kroki w mobilności elektrycznej i ładują swój samochód poza domem od czasu do czasu; druga to rozwiązanie dedykowane tym, którzy częściej korzystają z ładowania auta poza domem i chcą w pełni wykorzystać zalety mobilności elektrycznej.

Akcesoria Jeepa

Jest wiele sposobów na spersonalizowanie Jeepa Avengera, zgodnie z jego hasłem „make it yours”. Przygotowany dla tego modelu wachlarz akcesoriów obejmuje ponad 150 oryginalnych akcesoriów Jeepa, umożliwiających dodatkową personalizację samochodu pod kątem stylu, komfortu, bezpieczeństwa i rekreacji.

Do wyboru jest wiele opcji personalizacji nadwozia i wnętrza oraz pakietów estetycznych z charakterystycznym wzorem X-camo: od naklejek na pokrywę silnika poprzez obudowy lusterek zewnętrznych i wewnętrznych, aluminiowe nakładki na progi drzwiowe, aż po gumowe maty do schowków wewnętrznych, osłonę konsoli centralnej i dwustronną matę bagażnika. Dostępne są również pakiety estetyczne w kolorze białym i pomarańczowym, obejmujące pierścienie przedniego grilla oraz obudowy na lusterka zewnętrzne i wewnętrzne. Ponadto, dzięki modułowym naklejkom na maskę i dach, klienci mogą sami zdecydować jak spersonalizować swój samochód: podwójny lub pojedynczy pasek, tylko na maskę lub również na dach. Dodatkowo, elektryczny model Avengera można wzbogacić o akcesoria z charakterystycznymi niebieskimi akcentami: od 18-calowych felg aluminiowych z wykończeniem Glossy Black & Blue Coated po kołpaczki koła z niebieskim logo Jeepa®, od naklejek na pokrywę silnika ze wzorem X-camo z niebieskim logo Avengera po osłonę konsoli centralnej ozdobioną literą „e” w kolorze niebieskim.

Dywaniki welurowe  i gumowe, fartuchy przeciwbłotne przednie i tylne, funkcjonalne i praktyczne dodatki do wnętrza samochodu (wieszak samochodowy na ubrania i uchwyt na tablet, składany stolik i praktyczny uchwyt mocowany na oparciu przedniego fotela) oraz akcesoria do przewożenia ładunków (relingi dachowe, uchwyt na rowery i narty, uchwyt na sprzęt wodny i uniwersalne boxy samochodowe), akcesoria samochodowe dla dzieci lub czworonożnych pupili (foteliki dziecięce i kojec dla psa) oraz akcesoria zapewniające bezpieczeństwo (alarm samochodowy i asystent parkowania tyłem, śruby zabezpieczające do kół oraz zestaw pierwszej pomocy i zestaw awaryjny) uzupełniają bogatą ofertę akcesoriów.
Ponadto w ofercie dostępne są również akcesoria do ładowania samochodów elektrycznych: od kabli do ładowania po ładowarkę easyWallbox oraz od stacji ładowania eProwallbox – opracowanej we współpracy z Free2Move eSolutions – po uniwersalne ładowarki, nie zapominając o praktycznych akcesoriach takich, jak torba na ładowarkę czy bęben kablowy. 

Written by Magdalena Trusińska