Aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi Polak przyznaje, że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co dziesiąty kierowca zatrzymuje się już po godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co trzy godziny – wynika z raportu pt. „Komfort jazdy”, przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków.

fot. Hans / pixabay.com CC0 Public Domain

fot. Hans / pixabay.com CC0 Public Domain

Według statystyk policji i opublikowanego raportu „Wypadki drogowe w 2015 r.”, z winy kierujących pojazdami powstało aż 27 307 wypadków (co stanowi 82,8% ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 2 010 osób, z czego aż 85 osób zginęło z powodu zmęczenia/zaśnięcia (w 549 wypadkach), a 864 zostało rannych. Zdaniem specjalistów, element relaksu i odprężenia w długich trasach jest wskazany ze względu na komfort kierowcy i jego zdrowie.

– Kierowca, który zapada w mikrosen przy prędkości 110 km/h i traci świadomość na trzy sekundy, przejedzie w tym czasie aż sto metrów. Normy dla kierowców zawodowych podają, że dzienny okres prowadzenia pojazdu to nie dłużej niż dziewięć godzin na dobę i tego powinniśmy się trzymać. Jednak nawet te dziewięć godzin może okazać się zbyt długie, w przypadku złych warunków lub braku komfortu – podkreśla Krzysztof Hauk, Dyrektor Generalny Kongsberg Automotive Pruszków.

rys-1

źródło: Kongsberg Automotive

Niemal 70% respondentów badania, przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków, najczęściej podróżuje w towarzystwie członka rodziny. Ponad ¾ z nich stanowią kobiety. Na pytanie, jak często robią przerwy w czasie długiej jazdy, blisko połowa badanych robi je rzadziej niż co trzy godziny. Tylko co dziesiąta osoba przyznała, że zatrzymuje się po już pierwszej godzinie jazdy samochodem. Co czwarty badany planuje postój w połowie trasy wyznaczonej do pokonania, a jedynie 5 % przyznaje, że może jechać cały dzień lub całą noc i nie odczuwa zmęczenia.

rys-2

źródło: Kongsberg Automotive

Ponad połowa respondentów badania gotowa jest kontynuować podróż już po niespełna piętnastominutowym odpoczynku. Zaledwie trzy na sto badanych osób robi dłuższe, bo około jednogodzinne przerwy. W większości są to mężczyźni między 35 a 44 rokiem życia. Natomiast aż 5% z nas nie robi przerwy w ogóle. W wyniku badań, okazało się też, że najczęstszym motywem, aby odpocząć w trakcie długiej jazdy samochodem, jest znużenie podróżą.

rys-3

źródło: Kongsberg Automotive

Według „Analizy wpływu zmęczenia kierowców na ryzyko wypadków na drogach krajowych”, najczęściej występujące rodzaje wypadków drogowych związanych ze zmęczeniem kierowców, jako główną przyczyną, to m.in.: najechanie na przeszkodę (drzewo czy słup), zderzenia czołowe z innymi pojazdami, wywrócenie się pojazdu czy zderzenie z innym pojazdem.

Najwięcej wypadków i ofiar (40–42%) w ciągu roku występuje w letnich miesiącach: czerwcu, lipcu oraz sierpniu i związane to jest m.in. z wydłużaniem się czasu jazdy. Eksperci alarmują – wybierając się w długą wakacyjną podróż powinniśmy zatrzymywać się w trasie co najmniej co trzy godziny.

– Przedstawione wyżej dane nie zaskoczyły mnie. Wydaje się, że fakt wpływu zmęczenia/znużenia na bezpieczne prowadzenie pojazdów jest bezsprzeczny. Niezwykle istotne przyczyną są znaczne różnice osobnicze kierowców w zakresie tolerancji na szereg czynników wywołujących zmęczenie i pogarszających ich sprawność psychofizyczną. Wydaje się, że problem jest mniejszy w przypadku kierowców, którzy wyraźnie odczuwają narastanie zmęczenia, co pozwala im na podjęcie świadomej decyzji o zrobieniu przerwy w podróży. W tym przypadku odpowiednio prowadzone kampanie informacyjne mogą wpłynąć pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa. Sytuacja jest trudniejsza w przypadku kierowców, którzy z narastania zmęczenia i wpływu tego stanu na ich sprawność nie zdają sobie sprawy. W tym przypadku, istotnym rozwiązaniem wydaje się być opracowanie (co od dłuższego czasu jest już przedmiotem prac badawczych) i wdrożenie do seryjnie produkowanych aut, automatycznych systemów wykrywających w obiektywny sposób symptomy zmęczenia i alarmujących kierowcę – komentuje dr hab. inż. Cezary Rzymkowski, Zakład Teorii Maszyn i Robotów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej

Magdalena Hayder

Written by Magdalena Trusińska

2 komentarze

EM

znam kilka osób, które miały wypadki na ostatnich 100km „przed domem” dlatego ostatnie kilometry jedziemy zawsze bardzo wolno. Przerwy podczas podróży to dobra okazja do odwiedzenia fajnych knajpek, których w Polsce jest coraz więcej….

Comments are closed.