Czeska marka rozwijała sposoby na radzenie sobie z dużym śniegiem i trudnym zimowymi warunkami już ponad osiemdziesiąt lat temu. Model POPULAR dokonał podczas zim lat 30. wielu spektakularnych osiągnięć, stawiając na technologię i kreatywność.

skoda popular na płozach

fot. skoda-auto.pl

W 1936 roku marka z Mladá Boleslav była największym producentem samochodów w Czechosłowacji. Kluczem do sukcesu były modele POPULAR i RAPID – samochody, które charakteryzowały przemyślane rozwiązania, wysoki poziom niezawodności oraz przystępne koszty zakupu i eksploatacji. Za korzystnym stosunkiem ceny do jakości przemawiały też właściwości jezdne, zapewnione przez niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół, lekką a wytrzymałą centralną ramę rurową oraz zwiększoną przestrzeń na nogi kierowcy i pasażera, powstałą w wyniku przeniesienia skrzyni biegów przed tylną oś.

Pierwsza seria modelu POPULAR, nie wyposażona jeszcze w dyferencjał, równomiernie napędzała oba tylne koła, zachowując przyczepność na mokrej trawie, błocie i luźnej nawierzchni.

fot. skoda-auto.pl

fot. skoda-auto.pl

W roku 1934 załoga czterech takich samochodów ŠKODY podjęła się wielkiego wyzwania ekspedycji z Pragi do Kalkuty przez Turcję, Iran i Afganistan. W następnym roku Břetislav J. Procházka po raz kolejny dowiódł zdolności modelu, wjeżdżając nim na sam szczyt Śnieżki.

W lutym 1935 roku konstruktorzy z Mladá Boleslav wybrali się do ośrodka narciarskiego w Szpindlerowym Młynie, aby sprawdzić specjalnie przygotowany egzemplarz modelu POPULAR, który miałby pomóc w dostawach zapasów do górskich chat w okresie zimowym.

Rozwiązaniem zainteresowały się też policja i straż graniczna, które do tej pory przy patrolowaniu musiały polegać na nartach lub zaprzęgach konnych.

Przednie koła skrętne eksperymentalnego egzemplarza modelu POPULAR wyposażono w metalowe narty, a tylne, napędowe uzbrojono w łańcuchy. Testy dowiodły, że narty powinny być przyspawane, a nie przynitowane, powinny być około dwa centymetry węższe od kół przedniej osi, a same ślizgi lepiej wykonać z lakierowanego drewna jesionu, co zapobiegałoby przyklejaniu się do nich śniegu. Jazda na pierwszym biegu pozwalała silnikowi o mocy 20 KM wykorzystać pełnię swojego momentu obrotowego, co umożliwiało holowanie paru narciarzy. Osiągnięcie w duchu „Simply Clever” pozwoliło zastąpić wyciągi narciarskie, które w tamtym czasie należały jeszcze do rzadkości.

źródło: Skoda

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Written by Magdalena Trusińska

2 komentarze

Comments are closed.