Jazda w korku bywa męcząca, stresująca i monotonna – to codzienność kierowców w Europie, którzy średnio spędzają w korkach 30 godzin rocznie.* Ford pracuje nad technologią, która ma uprzyjemnić stanie w korkach poprzez redukcję związanego z tym stresu, poprawę płynności ruchu i ograniczenie ryzyka kolizji. Na zatłoczonych ulicach system autonomicznej jazdy (Traffic Jam Assist) ma odciążać kierowcę, wyręczając go w kierowaniu, hamowaniu i przyśpieszaniu autem. Dzięki wykorzystaniu kamery i radaru system ma monitorować ruch pojazdów poprzedzających i oznaczenia na jezdni.

Ford pracuje planuje także opracować system, który pomoże utrzymać pojazd w pasie ruchu, zapamiętać ustawienia tempomatu nawet po całkowitym zatrzymaniu pojazdu i umożliwić zdalne parkowanie samochodu już po jego opuszczeniu.

System Traffic Jam Assist ma utrzymywać pojazd pośrodku wybranego pasa ruchu oraz automatycznie hamować i przyśpieszać zależnie od odległości od pojazdu poprzedzającego.**  Po napotkaniu zatoru na drodze kierowca może błyskawicznie uruchomić system Traffic Jam Assist, naciskając jeden przycisk. Po aktywacji system określa pozycje pojazdów poprzedzających, wykorzystując w tym celu radar ukryty w osłonie chłodnicy. Dzięki kamerze za szybą czołową system potrafi również rozpoznać oznaczenia poziome na jezdni.

Kierowca może w każdej chwili odzyskać pełną kontrolę nad pojazdem, naciskając którykolwiek z pedałów, wykonując ruch kołem kierownicy lub włączając kierunkowskaz. Jednocześnie system nieustannie monitoruje sposób, w jaki użytkownik samochodu operuje kierownicą. Jeśli system wykryje brak interakcji po stronie kierowcy, wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze, których częstotliwość uzależniona będzie od prędkości i sytuacji na drodze.

Mimo automatyzacji procesu jazdy kierowca cały czas zobowiązany będzie monitorować otoczenie pojazdu tak, aby móc w każdej chwili przejąć nad nim kontrolę.

– Codzienne stanie w korkach podczas dojazdu do pracy to dla wielu kierowców prawdziwy koszmar. W rezultacie już na początku dnia jesteśmy zestresowani, sfrustrowani i zmęczeni. System Traffic Jam Assist potrafi utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu, tym samym wyręczając kierowcę i uprzyjemniając jazdę w korku – przekonuje Reid Steiger, specjalista ds. technologii autonomicznej jazdy, Ford of Europe.

System Traffic Jam Assist korzysta z dwóch nowoczesnych technologii, nad którymi prowadzone są równoległe badania. Mowa o adaptacyjnym tempomacie z funkcją powrotu do prędkości zadanej przed zatrzymaniem pojazdu (Adaptive Cruise Control with Stop & Go) i systemie utrzymywania pojazdu pośrodku wybranego pasa ruchu (Lane Centering Aid).

System ACC Stop & Go uruchamiany jest przyciskiem. Po aktywacji, korzystając z danych pozyskanych przez radar oraz kamerę w przedniej części samochodu, system określa pozycję i odległość do pojazdów poprzedzających. Jeśli poruszają się one z mniejszą prędkością, system wyhamowuje samochód, a po odblokowaniu drogi automatycznie przyśpiesza. Dzięki rozszerzonej funkcjonalności system umożliwia powrót do zadanej prędkości nawet po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.**

Z kolei system Lane Centering Aid, który wspomaga kierowcę utrzymując samochód pośrodku wybranego pasa drogi, wykorzystuje technologię dostępną już na rynku, tzn. system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Aid).

– System Traffic Jam Assist sprawdzi się idealnie jeśli w naszym sąsiedztwie drogi często są zakorkowane lub musimy co jakiś czas wjeżdżać do zatłoczonego centrum miasta. Pomoże on rozładować stres związany z jazdą w korku, dzięki czemu do celu dojedziemy bardziej zrelaksowani i wypoczęci – dodaje Reid Steiger.

System zdalnego parkowania

System zdalnego parkowania (Remote Park Assist) to rozwinięcie systemu wspomagającego parkowanie (Active Park Assist), znanego z dostępnej obecnie gamy modeli marki Ford, oraz systemu automatycznego parkowania (Fully Assisted Parking Aid), czyli najnowszej generacji układu wspomagającego parkowanie, który po aktywacji odpowiednim przyciskiem potrafi przejąć kontrolę na kołem kierownicy, wyborem odpowiedniego przełożenia skrzyni biegów oraz jazdą w przód i do tyłu.

Zapotrzebowanie na tego typu system potwierdzają statystyki. Wynika z nich, iż w ciągu ostatnich 40 lat współczesne pojazdy „urosły” nawet o 25 proc. Nie zwiększyły się natomiast wymiary standardowych miejsc parkingowych i garaży.****

Dzięki systemowi Remote Park Assist parkowanie prostopadłe w wąskich garażach i na zatłoczonych parkingach podziemnych będzie teraz jeszcze prostsze. Ponadto zastosowanie tego typu rozwiązań na szerszą skalę pozwoli lepiej wykorzystać przestrzeń dostępną w centrach zakorkowanych miast. Ta nowatorska technologia może na przykład znacznie ułatwić życie rodzicom, którzy teraz muszą martwić się jak bezpiecznie wyprowadzić dzieci po zaparkowaniu na zatłoczonym parkingu przed szkołą. Przy pomocy specjalnego pilota kierowca, po opuszczeniu pojazdu i zajęciu odpowiedniego punktu obserwacyjnego, będzie mógł teraz zdalnie uruchomić silnik, wybrać bieg i zaparkować samochód.**

W tym roku Ford przedstawił plan Ford Smart Mobility, który zakłada dalszą automatyzację jazdy, wprowadzenie nowych technologii wspomagających kierowcę i zwiększenie funkcjonalności pokładowych systemów łączności.

* http://inrix.com/scorecard/key-findings-us/#key-findings-europe
** Wyposażenie dostępne w modelach z automatyczną przekładnią PowerShift
*** Badanie wykonane w kwietniu 2015 roku na zlecenie firmy Ford Motor Company przez agencję Opinion Matters https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/04/27/for-europeans–the-journey-to-work-causes-more-stress-than-their.html
**** https://www.accidentexchange.com/aboutus/news/CarPark-prangs-29102012

źródło: Ford

Written by Magdalena Trusińska

1 Comment

Kaśka

Bardzo ciekawe rozwiązania, dobrze by było gdyby inne koncerny też wprowadziły takie systemy.

Comments are closed.