Rynek pojazdów specjalistycznych do przewozu osób niepełnosprawnych nie jest przesycony. Na rynku wtórnym pojawia się stanowczo mniej propozycji, dla wielu pozostaje zatem rynek pierwotny. Koncerny wychodzą naprzeciw oferując gotowe rozwiązania i to jest opcja dużo wygodniejsza, niż kupno auta, a następnie przekazanie go w ręce firm adaptujących je na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Auta przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami wyposażone mogą być m.in. w składane rampy najazdowe, windy hydrauliczne, podnośniki czy teleskopowe najazdy z antypoślizgowymi podłogami. Istotna jest w pierwszej kolejności funkcjonalność wyposażenia, ale równie ważna jest obsługa danego systemu.
Pozostaje zatem wybór bazy, czyli modelu samochodu, który umożliwia adaptacje na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. W zależności od potrzeb warto wybrać model, który będzie możliwie najbardziej uniwersalny. Czy Renault Trafic do takich należy? Owszem, w szczególności wersja 9-osobowa, która daje duże możliwości firmom, jak również użytkownikom prywatnym.
Ponad czterdziestoletnie doświadczenie Renault w produkcji Trafica (od 1980 r.) to gwarancja, że model jest dopracowany co do najmniejszego szczegółu. Tu ergonomia i wygoda kierowcy, jak i pasażerów idą w parze z estetyką wykończenia i nowoczesnym wykończeniem.
Stylistycznie model nadąża za trendami – sylwetka jest aerodynamiczna, wyrazista, ozdobiona ciekawymi dodatkami, jak masywny pionowy grill, zadziorna linia świateł w kształcie litery C, tworzona przez reflektory full LED czy 17-calowe obręcze kół.
Ale to wnętrze Trafica jest najważniejsze. To auto użytkowe, ale poza plastikami (nomen omen wysokiej jakości), wyposażenie nie różni się od klasycznych osobówek. Kabina jest przestronna i zaprojektowana w taki sposób, aby kierowca miał pełną i swobodną kontrolę nad wszystkimi funkcjami auta. Jest też bardzo przestronnie – pomiędzy trzema rzędami siedzeń jest bardzo dużo miejsca na nogi, nie mówiąc o przestrzeni ponad głowami. Nietrudno też zachować ład we wnętrzu za sprawą schowków o łącznej pojemności 86,3 l. Trafic Combi wyposażony jest w bezprzewodową ładowarkę, szufladę easy-life, uchwyt na kubki XXL i pokładowy system łączności easy link.
Renault Trafic Combi może podróżować dziewięć osób, ale dwa rzędy siedzeń można zdemontować, aby uzyskać olbrzymią przestrzeń ładunkową. Auto jednak, nawet z kompletem siedzeń, umożliwia transport długich przedmiotów – w przestrzeni pod siedzeniami. Dostęp do kabiny i przestrzeni bagażowej umożliwiają klasyczne drzwi z przodu i przesuwne z boku oraz klapa otwierana z tyłu.
Renault Trafic w wersji 9-osobowej, wyposażony w zabudowę do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim (montowaną przez firmę Gruau), to wariant L2 o długości 5480 mm, szerokości 1956 mm i wysokości 1974 mm. Rozstaw osi wynosi 3498 mm.
Miejsce na wózek inwalidzki znajduje się z tyłu, w przestrzeni bagażowej. Dostęp do niej umożliwiają dwa najazdy chowane po bokach auta. Zaczepia się je na szynie zamontowanej w poprzek podłogi auta. Najazdy można regulować, aby dopasować do nierówności danej nawierzchni. System jest intuicyjny, prosty w obsłudze i – co ważne – mało awaryjny. Wózek zabezpieczany jest na czas jazdy pasami montowanymi do haków. Najazdy są dobrze zabezpieczone podczas jazdy, dzięki czemu nie obijają się o szyny i nie hałasują.
A propos dźwięków, to we wnętrzu dominuje pomruk dwulitrowego silnika Blue dCi o maksymalnej mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Tyle wystarczy, aby we współpracy z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędzić Trafica do setki w 13,6 s i osiągnąć prędkość maksymalną 178 km/h. Średnie zużycia paliwa zamknie się poniżej 8 l/100 km.