Lipiec był najniebezpieczniejszym w ostatnich latach dla motocyklistów na śląskich drogach. W wypadkach drogowych zmarło aż dziesięciu motocyklistów.

fot. SplitShire / pixabay.com CC0 Public Domain

„Czarna seria” rozpoczęła się 1 lipca w Ustroniu, gdzie zginął 42-letni motocyklista, a zakończyła się 31 lipca w Wiśle śmiercią 28-letniego kierowcy jednośladu. Jak informuje policja, między pierwszym a ostatnim dniem lipca nie było jednego tygodnia, w którym nie zginąłby kierujący motocyklem, a tylko w drugiej połowie miesiąca doszło do siedmiu śmiertelnych wypadków motocyklistów.

Nie ma reguły co do pory dnia, w jakiej najczęściej dochodzi do wypadków; nie ma też wpływu co do natężenia ruchu (w dni robocze czy weekendy). Do siedmiu zdarzeń doszło w obszarze zabudowanym, gdzie dopuszczalna prędkość wynosiła 50 km/h, a trzy wypadki zdarzyły się na głównych śląskich szlakach komunikacyjnych – DK 1, 81 i 94. Ofiarami były mężczyźni ze średnią wieku 33 lata.

Motocykliści stanowili w lipcu aż 37% ofiar wszystkich wypadków drogowych.

Jak podaje policja, w większości przypadków przyczyną wypadków była zbyt duża prędkość; jednak są też zdarzenia, w których motocykliści stracili życie na skutek nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu przez kierujących samochodami.

Motocykliści często łamią przepisy, wykorzystując większą mobilność i prędkość motocykla. Niestety bywa również, że kierowcy samochodów nie pozostają dłużni. Nie ulega wątpliwości, że wielu uczestników polskich dróg nie przestrzega przepisów drogowych. Jednak policja również powinna intensywniej i skrupulatniej monitorować i egzekwować przestrzeganie przepisów. Tymczasem wielokrotnie byłam świadkiem, jak motocykl na oczach radiowozu policyjnego jawnie łamał przepis za przepisem. I… nic. Policja nie reagowała, a motocyklista utwierdzał się w przekonaniu, że jest bezkarny.

Policja ostrzega, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się na drodze wzmożonych działań drogówki, mających na celu poprawę bezpieczeństwa motocyklistów. Słusznie jednak przypomina, że na poprawę bezpieczeństwa ogromny wpływ ma przede wszystkim:

  • zakładanie profesjonalnej odzieży motocyklowej;
  • stosowanie zwiększających możliwość szybszego zauważenia motocyklisty przez kierujących samochodami dodatków takich, jak kamizelki i elementy odblaskowe (umieszczone zarówno na ciele motocyklisty jak i na motocyklu), posiadanie kasku w intensywnych kolorach;
  • przestrzeganie obowiązujących limitów prędkości;
  • właściwe wykonywanie manewrów wyprzedzania i zmiany kierunku jazdy;
  • zachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających pojazdów;
  • przestrzeganie zasad szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania przy tym wszystkim zachowując zdrowy rozsądek.

Motocykliści muszą pamiętać, że nie są sami na drodze, mając do innych kierujących zarówno szacunek, jak uwzględniać, że sami decydują o wielu czynnikach w trakcie jazdy. W rzeczonych dziesięciu śmiertelnych wypadkach przyczyną był błąd człowieka.

źródło: policja

Written by Magdalena Trusińska