Pierwsze kombi ze znakiem Volvo powstało na początku lat 50. W ciągu ponad sześciu dekad Szwedzi zdobyli doświadczenie i stali się kreatorami rodzinnego stylu. Jedna trzecia wszystkich wyprodukowanych przez Volvo pojazdów to właśnie kombi.
Pierwszy samochód z nadwoziem typu kombi powstał w ramach gamy Volvo w roku 1953 – mowa o aucie 445 Duett. Matką wynalazku była potrzeba. Na parkingu przyfabrycznym szwedzkiej marki, na początku lat 50. XX wieku zalegały samochody typu PV445. Jako że sprzedaż nadwozi do zabudowy nie przyjęła się, firma potrzebowała błyskotliwego pomysłu, który pozwoli na wykorzystanie zasobów produkcyjnych. Na ten wpadł dyrektor Volvo – Assar Gabrielsson. Wymyślił on, aby na podstawie nadwozia do zabudowy, stworzyć kombi.
Klienci ruszyli do salonów sprzedaży. W tygodniu Volvo 445 Duett było wykorzystywane jako samochód do pracy, a w weekendy stawało się rodzinnym środkiem transportu. Auto funkcjonowało w sprzedaży do roku 1969. Produkcja zakończyła się bilansem na poziomie 97 tysięcy sztuk. Mimo iż Duett był budowany do końca lat 60., w 1962 Szwedzi weszli na kolejny poziom. Model 221 – zwany Amazonem – był bardziej nowoczesny i praktyczny.
Volvo 1800 ES
W 1971 roku zadebiutowało Volvo 1800 ES. Koncepcja dynamicznego shooting brake dziś z pewnością jest do przyjęcia. W końcu na rynku funkcjonuje choćby Mercedes CLS. Cztery i pół dekady temu budziła prawdziwy podziw i idealnie pasowała do modnego stylu życia nowobogackich mieszkańców miast.
Pomijając sportowy przód coupe, połączony z opływowym nadwoziem kombi, 1800 ES imponował chociażby bezbramkową szybą pełniącą rolę tylnej klapy. Taflę szkła utrzymywały jedynie chromowane i niezwykle stylowe zawiasy. Sportowe kombi Volvo sprzedało się w ilości ośmiu tysięcy sztuk. Dziś auto jest białym krukiem rynku wtórnego.
Jedną z bardziej przełomowych dat w historii kombiaków ze Szwecji jest rok 1974.
Wówczas zadebiutował model 245, który swoim kwadratowym nadwoziem wpisał się w historię motoryzacji i na lata uwarunkował skojarzenia z samochodami Volvo. Auto przez dwie dekady funkcjonowało w cenniku firmy. W tym czasie było wzorem w kwestii ilości przestrzeni i praktyczności wnętrza oraz zdobyło szeroką popularność w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Model 245 miał kilka wersji. Edycja specjalna była wyposażana m.in. w silnik V6. W latach 80. pod maskę auta zaczął trafiać motor wyposażony w turbosprężarkę. Było to pierwsze kombi na świecie z doładowaną jednostką napędową.
Mocno zakorzeniona, kwadratowa stylizacja znalazła odwzorowanie także w modelach Volvo 960 i 850 z początku lat dziewięćdziesiątych. Topowa 960-tka była ostatnim kombi marki przekazującym siłę napędową na tylne koła. 850-tka z kolei zapoczątkowała serię kombiaków klasy premium, które do dzisiaj wyśmienicie radzą sobie w rankingach sprzedaży szwedzkiej marki.
850 R
W roku 1995 na rynku zadebiutowała limitowana edycja Volvo 850. Model o oznaczeniu R zaoferował rodzinną praktyczność i sportowe osiągi. Rzędowy silnik rozwijający za sprawą turbosprężarki 240 koni mechanicznych rozpędzał auto do pierwszej setki w niespełna 7 sekund. Wyśmienite prowadzenie zapewniał intuicyjny układ kierowniczy i usztywnione zawieszenie. 850 R powstał w ilości 5,5 tysiąca sztuk.
Szwedzi udzielali się na rynku aut typu kombi zarówno pod koniec lat 90., jak i na początku nowego millenium. Na szczególną uwagę zasługuje Volvo V60 Polestar. Według legendy, pod karoserią cywilnego kombi dla rodziny bije wyścigowe serce. Usztywnione zawieszenie, wzmocnione hamulce i usprawniona skrzynia biegów zostały zestawione z 3-litrowym silnikiem o mocy 350 KM.
W latach siedemdziesiątych, gdy większość firm zaczynała pierwsze przygody z nadwoziem kombi, Szwedzi mieli już niemal dwie dekady doświadczenia. Nie musieli zaczynać od zera, czyli rodzinnego dostawczaka, a mogli skupić się na stworzeniu auta, które będzie skierowane wyłącznie na potrzeby rodziny.
źródło: Volvo