Ford zapowiedział pełną elektryfikację swoich aut osobowych w Europie do 2030 roku. Jak koncern chce tego dokonać?
Ford nakreślił cele i plan transformacji swojej globalnej działalności:
- produkcja 600 tysięcy pojazdów elektrycznych rocznie do końca 2023 roku,
- gama samochodów osobowych w Europie dostępna w wariantach w pełni elektrycznych lub hybrydowych plug-in do połowy 2026 roku,
- przejście na pełną elektryfikację oferowanych aut osobowych do 2030 roku.
Po udanym debiucie elektrycznego Mustanga Mach–E i E-Transita Ford prezentuje w Polsce w pełni elektryczną wersję ikony amerykańskiej motoryzacji – pick-upa F-150 Lightning.
Legendarny Ford serii F od 45 lat jest jednym z najpopularniejszych pick-upów w Ameryce. Jego elektryczna wersja F-150 Lightning od debiutu rynkowego w lipcu 2022 roku została sprzedana w 11 196 egzemplarzy.
Auto jest produkowane w Centrum Pojazdów Elektrycznych w kompleksie Ford Rouge, które jest obecnie rozbudowywane, aby zwiększyć wydajność linii montażowej do 150 000 aut w przyszłym roku.
Mimo prezentacji pick-upa F-150 Lightning w Polsce, koncern na ten moment nie przewiduje sprzedaży modelu w Europie.
F-150 Lightning to najbardziej inteligentny i innowacyjny pick-up Forda, m.in. za sprawą nowoczesnych technologii czy bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up.
Moc maksymalna wersji z rozszerzonym zasięgiem wynosi 580 KM, podczas gdy F-150 Lightning ze standardowym zestawem akumulatorów zapewnia moc 452 KM. Obie wersje mają imponujący maksymalny moment obrotowy, wynoszący 1 050 Nm. Samochód oferuje przyspieszenie od zera do 96 km na godzinę w 4,5 sekundy.
Pick-up może pochwalić się doskonałymi osiągami terenowymi, z układem napędowym 4×4 z czterema trybami jazdy do wyboru: normalny, sportowy, terenowy i holowanie/transport. Wytrzymała ochrona podwozia zapewnia bezpieczeństwo układu napędowego dzięki metalowym osłonom chroniącym akumulator i silniki pokładowe przed trudnym terenem. Sam akumulator jest zabezpieczony wodoodporną obudową otoczoną ochroną przed uderzeniami i został przetestowany w temperaturach nawet do -40 stopni Celsjusza, aby upewnić się, że Lightning może działać wtedy, gdy jest najbardziej potrzebny.
Ciekawym rozwiązaniem jest Ford Intelligent Backup Power, dający możliwość korzystania z dwukierunkowego przepływu energii w elektrycznym pick-upie, co zapewnia dostawę energii elektrycznej do domu podczas awarii zasilania.
Dzięki ulepszonemu Pro Power Onboard klienci mogą też korzystać z wbudowanych gniazdek elektrycznych do bezpośredniego zasilania narzędzi, elektroniki i urządzeń poza domem. Standardowym wyposażeniem jest 2,4 kW mocy z opcją większej mocy.
Pod maską znajduje się wytrzymały kufer oferujący dedykowaną przestrzeń do przechowywania, która jest bezpieczna, zamykana i łatwo dostępna. Przedni bagażnik ma pojemność 400 l i 180 kg ładowności. Sprytnie zaprojektowana, z prześwitem na wysokości zderzaka, wodoodporna przestrzeń jest wyposażona w cztery gniazdka elektryczne i dwie ładowarki USB. Dzięki mocy 2,4 kilowata można tam podłączyć elektronarzędzia, telewizory, laptopy, głośniki, czy sprzęt AGD, a także stworzyć mobilne miejsce pracy.
Do gamy oferowanych na polskim rynku modeli Forda z napędem elektrycznym trafił w tym roku jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych – E-Transit. Jest dostępny w 22 wariantach i oferuje możliwość indywidualnej zabudowy. Wszystkie elektryczne modele są wyposażone w akumulatory o pojemności użytkowej na poziomie 67 kWh. Zostały umieszczone pod podłogą, dzięki czemu przestrzeń ładunkowa vana w wersji elektrycznej nie zmniejszyła się.
E-Transit wyposażony jest w system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4, umożliwiający m.in. planowanie harmonogramu ładowań auta na konkretne dni tygodnia czy ustawienie konkretnej temperatury w kabinie, a wraz z nawigacją satelitarną dostarcza informacje o natężeniu ruchu, dostępnych miejscach parkingowych i wyznacza trasę z uwzględnieniem zasięgu pojazdu.
Bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up sprawiają, że samochód z biegiem lat może oferować funkcje niedostępne w momencie zakupu.
Koncern przedstawił też na początku września br. model E-Transit Custom.
Elektryczne samochody Forda trafiające do kierowców to „efekt końcowy” procesu transformacji działalności koncernu. Ford deklarując przejście na w pełni elektryczne pojazdy stopniowo zmienia wszystkie aspekty prowadzenia biznesu, by móc wypełnić postawione sobie plany.
– Utworzyliśmy nową, globalną jednostkę organizacyjną Ford Model e, która koncentruje się na projektowaniu, produkcji i dystrybucji pojazdów elektrycznych i skomunikowanych. Jej zadaniem jest przyspieszenie wprowadzania innowacyjnych i prekursorskich pojazdów elektrycznych na dużą skalę, a także opracowywanie oprogramowania, technologii oraz usług związanych z pojazdami skomunikowanymi dla wszystkich modeli Forda. Drugą jednostką biznesową koncernu jest Ford Blue, którego zadaniem jest rozwijanie kultowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zaś Ford Pro odpowiada za nasze pojazdy użytkowe wraz z rozbudowaną paletą usług dodatkowych – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Ford angażuje się w rozwój elektromobilności. Świadczą o tym inwestycje takie jak:
- nowa fabryka Blue Oval City w Kentucky, w której będą produkowane samochody elektryczne serii F;
- inwestycja Forda i firmy SK Innovations w spółkę BlueOvalSK produkującą akumulatory w Tennessee;
- uruchomienie kompleksu badawczo-rozwojowego akumulatorów Ford Ion Park w Romulus, Michigan;
- przebudowa zakładów w Kolonii w Europejskie Centrum Elektryfikacji Forda;
- przebudowa fabryki w Walencji, która będzie miejscem montażu modeli opartych na architekturze pojazdów elektrycznych nowej generacji;
- przekształcenie zakładów Ford Otosan w Kocaeli w pierwsze i jedyne w Turcji zintegrowane centrum produkcyjne i montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów;
- inwestycja Ford Otosan w zakład produkcyjny w Craiova, mająca na celu zwiększenie produkcji zakładu, który odegra kluczową rolę w drodze do elektryfikacji Forda w Europie;
- utworzenie spółki joint venture w Turcji z SK On oraz Koç Holdings, której celem będzie zwiększenie łącznej pojemności wytwarzanych tam akumulatorów;
- zwiększenie inwestycji w Solid Power, wiodącego w branży producenta całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
Źródło: Ford