DS E-TENSE to nowa propozycja marki DS. 516 Nm i cisza. 402 KM i zerowe emisje. Długość 4,72 m, wysokość 1,29 m… Światowy debiut DS E-TENSE miał miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2016. Ambicją projektantów było stworzenie modelu klasy GT o napędzie elektrycznym i wysokich osiągach. Jak sami ocenili, stworzyli auto „wyrafinowanie, technikę i design (…), który inspiruje marzenia (…), wyzwala niepowstrzymane pragnienie, by usiąść za jego kierownicą”.
Uprząż na kask wykonana przez firmę Moynat
Dyrektor artystyczny firmy Moynat stworzył ten niepowtarzalny przedmiot, czerpiąc inspirację z pasów w kształcie litery Y, stosowanych do mocowania koła zapasowego na bagażnikach dawnych samochodów. Uprząż składa się z dwóch głównych uchwytów wykonanych z naturalnej skóry cielęcej w modnym i prestiżowym kolorze Siena, z nadaną naturalną patyną, która z czasem będzie pogłębiać się i dodawać szlachetnego wyglądu. W środku znajduje się miękka kieszonka skórzana. Przeznaczenie uprzęży jest dwojakie: może pozostawać stabilnie umocowana do fotela kierowcy, ale można również ją wyjąć i wykorzystać poza samochodem jako torbę do noszenia kasku.
Zegarek firmy BRM Chronographes – edycja unikatowa
Zegarek ten, zaprojektowany specjalnie z myślą o kierowcy E-TENSE, każdym swoim szczegółem uosabia esencję sztuki i techniki zegarmistrzowskiej. Można go nosić na nadgarstku lub umieścić w konsoli środkowej samochodu. Wówczas obudowa zegarka nachylona jest pod kątem 90°, tak by czas można było odczytać podczas jazdy.
System audio FIRMY Focal
Cichy samochód nie oznacza, że przy jego projektowaniu nie zwracano bacznej uwagi na jakość dźwięku. Aby zadowolić najbardziej wymagających klientów i zapewnić jedyne w swoim rodzaju doznania odsłuchowe, dziewięć głośników Focal Utopia klasy high-fidelity przeobraża wnętrze DS E-TENSE w salę koncertową. Głośniki z najwyższej serii firmy Focal, wykorzystujące wyjątkowo zaawansowane technologie, są odzwierciedleniem charakteru samochodu.
Samochód elektryczny o wysokich osiągach
Tak jak bolid startujący w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Formuły E, najnowsze dzieło marki DS wyposażone zostało w silnik w 100 proc. elektryczny. Osiąga on moc 402 KM i moment obrotowy 516 Nm. Jego układ napędowy jest czysty, cichy, a przede wszystkim wydajny i potężny. Do tego dysponuje zasięgiem 310 km w cyklu jazdy mieszanej (lub 360 km w cyklu jazdy miejskiej).
Baterie litowo-jonowe umieszczone są pod podwoziem samochodu, co pozwala utrzymać nisko położony środek ciężkości.
Rozwiązania opracowane metodą projektowania parametrycznego
DS E-TENSE, zaprezentowany wkrótce po koncepcyjnym DS4 Concept, kontynuuje drogę ambitnych innowacji. Szereg jego detali dopracowano dzięki nowatorskiej, awangardowej wręcz metodzie projektowania. Narzędzia parametryczne, stosowane już w takich dziedzinach jak luksusowe krawiectwo i architektura, umożliwiają tworzenie powierzchni i brył w zupełnie nowy sposób.
Najlepszym przykładem tej metody jest futurystycznie wyrzeźbiona tablica rozdzielcza DS E-TENSE – podobnie jak osłona chłodnicy, stworzona metodą projektowania parametrycznego, a następnie zrealizowana techniką druku 3D.
Od DS LED VISION do DS ACTIVE LED VISION
Model koncepcyjny wytycza szlaki na przyszłość. DS E-TENSE przenosi DS LED VISION, chlubę wszystkich obecnych modeli DS, na nowy, aktywny poziom. Wszystkie moduły LED – tak jak dotychczas, zaprojektowane i wykonane z jubilerską finezją – teraz obracają się o 180°. Jest także tryb powitalny kierowcy – szerszy strumień światła (zwiększony po obu bokach o kąt 20°) – oraz nowe funkcje: funkcja jazdy autostradowej i funkcja złej pogody, poszerzająca strumień światła podczas opadów deszczu lub śniegu oraz we mgle.
Najnowocześniejsza technika – świadectwo zdumiewającej koncentracji na detalach
Samochód zwraca również uwagę innymi przykładami najnowocześniejszych technologii, takimi jak cyfrowy obraz wsteczny, wykorzystujący kamerę umieszczoną z tyłu, oraz nowatorski system filtracji „czysta kabina”, który stale rozpoznaje, analizuje i odfiltrowuje pochodzące z zewnątrz zanieczyszczenia, zapewniając czyste powietrze we wnętrzu samochodu.
Dwumiejscowe nadwozie samonośne wykonane jest z włókna węglowego i wyposażone w zawieszenie niezależne na parach wahaczy umieszczonych jeden nad drugim. Ponieważ baterie znajdują się pod podłogą, środek ciężkości przypada nisko. Dzięki temu samochód prowadzi się posłusznie, z precyzją i temperamentem, w warunkach całkowitego bezpieczeństwa (szczególnie ze względu na równy rozkład masy pomiędzy obydwiema osiami). Jednocześnie do jego wydajności aerodynamicznej w znacznym stopniu przyczyniają się opływowa sylwetka, dyfuzor z włókna węglowego oraz płaska podłoga. Na wzmiankę zasługują też specjalnie opracowane opony MICHELIN, zdolne przenosić wysoki moment obrotowy charakterystyczny dla elektrycznego układu napędowego. Ich zasługą jest bezpieczeństwo i wysoki komfort toczenia, nawet przy najwyższych prędkościach.
Zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu sprzyja zastosowanie instrumentów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości: 12’’wyświetlacz główny sterowany poprzez 10’’tablet dotykowy. Ergonomiczny projekt elementów sterowania jest wydajny i intuicyjny dzięki użyciu systemu elektronicznego, opracowanego we współpracy z firmą Coyote.
źródło: Citroën Polska Sp. z o.o.