Elektryczna wywrotka komunalna. Niemożliwe? W Renault to nic nietypowego. Francuski koncern ma bogatą ofertę zabudów aut użytkowych. Sky is the limit. Kto by pomyślał, aby samochód do prac komunalnych w mieście był elektrykiem? Ale jak przeanalizujemy przeznaczenie, tryb i okoliczności jazdy, okaże się, że Master z zabudową komunalną i silnikiem bezemisyjnym to całkiem logiczne rozwiązanie.

O Masterze można powiedzieć, że jest synonimem solidności wśród aut użytkowych. W zabudowie z wywrotką komunalną i napędem elektrycznym Master zyskuje nowe znaczenie – staje się nie tylko narzędziem pracy, ale też elementem nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury miejskiej. Jak sprawdza się w praktyce?

Napęd elektryczny – cicha rewolucja

Renault Master z silnikiem elektrycznym to odpowiedź na rosnącą potrzebę ograniczania emisji spalin i hałasu w przestrzeni miejskiej. Silnik elektryczny o mocy 76 KM (57 kW), z akumulatorem o pojemności 52 kWh, zapewnia zasięg ok. 120-170 km, co przy codziennych, miejskich trasach jest sporym dystansem.

Podczas jazdy auto zaskakuje płynnością przy ruszaniu – typową dla napędów elektrycznych. Momentalna reakcja na pedał gazu sprawia, że poruszanie się po zatłoczonych ulicach lub ciasnych osiedlach to czysta przyjemność. Równie istotna jest cisza – pojazd pracuje bezszelestnie, co ma niemałe znaczenie przykładowo przy pracach komunalnych podczas godzin nocnych czy porannych.

Nadwozie i stylistyka – funkcjonalność ponad wszystko

Komunalna wywrotka w Masterze nie aspiruje do miana stylistycznego dzieła sztuki – linia nadwozia jest prosta, ale bardzo funkcjonalna. Wersja elektryczna różni się detalami – z przodu zaślepionym grillem i subtelnym oznaczeniem E-Tech. To klasyczny przedstawiciel segmentu aut użytkowych – solidny, silny, modułowy.

Mechanizm podnoszenia skrzyni działa lekko i płynnie, a sterowanie jest intuicyjne. Wywrotka wyposażona jest w stalowe burty i zabezpieczenia antykorozyjne.

Wnętrze – prosto, ale praktycznie

Kabinę zaprojektowano z myślą o kierowcy i dwóch pasażerach. Najważniejsza jest ergonomia i łatwość utrzymania porządku. Materiały są odporne na zabrudzenia i zarysowania. Nie ma tu luksusów, ale jest wszystko, co potrzebne do pracy w aucie: automatyczna klimatyzacja, dotykowy ekran z systemem multimedialnym, gniazda USB i ergonomiczne schowki.

Wersja elektryczna od spalinowej różni się jedynie deską rozdzielczą – zamiast obrotomierza jest wskaźnik zużycia energii, a centralny ekran informuje o zasięgu i stanie naładowania baterii. Dodatkowe funkcje pozwalają zaplanować ładowanie i kontrolować styl jazdy pod kątem efektywności.

Komfort jazdy i prowadzenie

Choć to pojazd typowo roboczy, komfort jazdy nie został zmarginalizowany. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, a dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości (bateria jest pod podłogą), auto prowadzi się stabilnie i pewnie. Zawieszenie przystosowano do obciążeń związanych z lekką zabudową wywrotki, ale nawet przy sporym załadunku auto nie traci dobrych właściwości jezdnych.

Jedynym ograniczeniem może być masa własna – wersja elektryczna z zabudową może być cięższa od spalinowej, co wpływa na dopuszczalną ładowność. Niemniej dla większości zastosowań komunalnych ten kompromis jest akceptowalny.

Renault Master – komunalna wywrotka

  • Ekologiczność – zero emisji lokalnych, cicha praca
  • Zabudowa – funkcjonalna, wytrzymała, łatwa w obsłudze
  • Zwrotność – ważna w ciasnych uliczkach i na osiedlach
  • Niskie koszty eksploatacji – mniejsze zużycie i prostsza obsługa techniczna

Elektryczny Renault Master w zabudowie z wywrotką komunalną to ciekawa opcja dla firm i samorządów stawiających na nowoczesność, ekologię i ekonomię eksploatacji. Choć początkowy koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku wersji spalinowej, niskie koszty serwisowe i brak emisji spalin mogą szybko to zrekompensować – zwłaszcza w miastach z restrykcjami środowiskowymi. To pojazd nie dla każdego, ale dla tych, którzy szukają efektywnego i ekologicznego narzędzia pracy – wybór jest warty rozważenia.

Written by Magdalena Trusińska