Opony powinno się oceniać m.in. pod względem reakcji układu kierowniczego, bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu na zakrętach, przyczepności i przyśpieszenia, poziomu generowanego hałasu. Jak zatem wybrać najlepsze dla siebie ogumienie?

fot. Skoda

Ta sama opona ma inne osiągi w różnych temperaturach czy rozmiarach. Opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu i jedynym, który ma kontakt z drogą. Powinno się je oceniać pod względem m.in. reakcji układu kierowniczego, bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu na zakrętach, przyczepności i przyśpieszenia, poziomu generowanego hałasu, sposobu zużycia, wpływu na spalanie silnika, długości drogi hamowania w różnych warunkach atmosferycznych czy odporności na aquaplaning. Jakich danych kierowcy powinni szukać w testach ogumienia? Co zatem odróżni rzetelny test od amatorskich porównań?

– Niezależne testy opon są świetną okazją dla kierowców do znalezienia takiego modelu, który spełni ich oczekiwania. Liczba dostępnych na rynku modeli opon jest ogromna i może być przytłaczająca, gdy kierowca zastanawia się nad zakupem kolejnego zestawu ogumienia. Rzetelne analizy są bardzo pomocne i pozwalają kierowcom dogłębnie zapoznać się z możliwościami danego modelu lub typu opony – a co za tym idzie, podjąć decyzję przy ich zakupie. Warto jednak zwrócić uwagę na kluczowe założenia przyjęte w testach – tylko wtedy będziemy mogli dokonać mądrego, świadomego wyboru – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Patrząc na test nie sugerujmy się wyłącznie słupkami wykresów, ponieważ przyjęta w nich skala np. w przypadku drogi hamowania może być myląca. Dlatego porównujmy i zwróćmy szczególną uwagę na dane liczbowe. – Przykładowo, na wykresie drogi hamowania różnica między słupkami może być mała, bo taką przyjęto skalę. Jednak w danych liczbowych będą to np. 4 metry, czyli niemal cała długość samochodu klasy kompakt – dodaje Piotr Sarnecki.

źródło: PZPO

Written by Magdalena Trusińska