Nowe wozy w Policji i nowe oznakowanie

W styczniu flota Policji zyskała nowe znakowanie radiowozów i 37 nowych aut. Oznakowanie – z dodatkiem żółtego fluoroscentuopracowane przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji, poprawi widoczność pojazdów Policji. A zatem powinno także zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Do służby w Komendzie Stołecznej Policji trafiło 35 hybryd Suzuki Swace, a do komend powiatowych dwa auta Kia Sportage.

Radiowozy będą miały jednakowy wzór oznakowania – srebrne nadwozie z odblaskowym niebieskim pasem z elementami odblaskowymi koloru białego. Na aucie będą umieszczane dodatkowe elementy odblaskowe w postaci pasów barwy żółto -zielonej o właściwościach fluorescencyjnych. Takie same rozwiązania będą obejmować policyjne motocykle. Zwiększono ponadto liczbę montowanych sygnałów błyskowych z 10 lamp LED do 30. Nowym rozwiązaniem jest też brak określenia barwy i tła napisu POLICJA na dachu radiowozu. Te rozwiązania powinny poprawić rozpoznawalność radiowozów w ruchu ulicznym, a zatem umożliwią innym kierowcom szybszą reakcję.

– Potrzeba poprawy warunków pracy, a w szczególności bezpieczeństwa funkcjonariuszy jest stałym tematem podejmowanym przez kierownictwo Policji. Właśnie takim projektem było wypracowanie wzoru oznakowania różnych typów pojazdów policyjnych, który realizowała Komenda Główna Policji z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Wynikiem tej pracy jest nowy wzór oznakowania pojazdów służbowych Policji – czytamy w materiale Policji.

KIA SPORTAGE

Radiowozy Kia Sportage wyposażone są w benzynowe silniki 1.6 T-GDI o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów. Charakteryzuje je umiarkowany apetyt na paliwo – spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 7 litrów. Auto ma 4515 mm długości, czyli o 30 mm więcej niż Sportage poprzedniej generacji. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi zyskał 10 mm do 2680 mm, co w trasie przekłada się na stabilne prowadzenie. Dodatkowe centymetry zaowocowały przestronniejszym wnętrzem – przestrzeni przybyło zwłaszcza na nogi i ponad głową. Bagażnik, mimo ściętego dachu, liczy 591 litrów pojemności, czyli o 100 litrów więcej w porównaniu do poprzedniej generacji. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40. Po złożeniu możliwości transportowe wzrastają do 1780 litrów.

SUZUKI SWACE HYBRID

Samochód ten jest stosunkowo nowym modelem koncernu Suzuki – do sprzedaży trafił w 2020 r. Auto bazuje na sprawdzonej konstrukcji Toyoty Corolli. Różni się od pierwowzoru jedynie przednim i tylnym zderzakiem. Pojazd wyposażony jest w solidny napęd hybrydowy Toyoty, co zapewni długie i bezpieczne użytkowanie. Swace produkowane jest w jednej wersji nadwozia – kombi. Przestronne wnętrze i duży bagażnik o pojemności prawie 600 litrów poprawią komfort pracy. W specjalnym wyposażeniu tego radiowozu jest duży zestaw pierwszej pomocy (torba medyczna).

Napęd hybrydowy opiera się na silniku benzynowym o pojemności 1.8 l wraz z zespolonym z nim silnikiem elektrycznym. Łączna moc obu napędów to 122 KM – to wystarczy do dynamicznej jazdy miejskiej. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 4,5 litra benzyny, przy czym – w zależności od warunków drogowych – spalanie waha się od 3,7 l w cyklu niskim do 5,7 l w cyklu wysokim.

Nadwozie o długości 4655 mm i szerokości 1790 mm gwarantuje komfortowe warunki pracy. Auto wyposażone jest w wiele udogodnień, m.in.: asystent pasa ruchu, czujniki cofania, duży wyświetlacz, klimatyzację oraz automatyczną skrzynię biegów.

Źródło: Policja, Tomasz Oleszczuk

Written by Magdalena Trusińska