Ford stworzył prototypową kurtkę „Emoji” dla rowerzystów, która pomaga w komunikacji z kierowcami. W dobie, gdy klimat sprzyja rowerzystom, tak jak miasta i ustawodawcy, istnieje jeszcze konieczność złagodzenia relacji rowerzystów z kierowcami. Czy kurtka z emotikonami zdziała cuda na drodze?

Jeszcze nigdy nie było tak dobrego klimatu dla rowerzystów – rządy chętnie promują czyste powietrze w miastach, korzystanie ze miejskich rowerów (tzw. bike-sharingu) stało się powszechne, a miliony ludzi w całej Europie decydują się na jazdę rowerem do pracy lub dla sportu i przyjemności. Ale komunikacja między kierowcami i rowerzystami może być trudna, gdyż cykliści muszą zdejmować ręce z kierownicy, by wskazać zmiany kierunku lub wyrazić podziękowanie. Każdego roku, zgodnie z danymi unijnej Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu, na europejskich drogach ginie około 2000 rowerzystów.

Ford wprowadził zatem w ramach kampanii „Podziel się drogą” prototypową kurtkę Emoji. To produkt, którego nie można kupić, a zaprojektowano go po to, by pokazać, w jaki sposób można łagodzić napięcia, umożliwiając rowerzystom łatwiejsze i wyraźniejsze pokazywanie kierowcom swoich zamiarów i odczuć.

Kurtka Emoji

Emotikony, od czasu powstania ponad 20 lat temu, opisywane były jako pierwszy język zrodzony w cyfrowym świecie. Według pierwszego „Raportu trendów Emoji”, większość ludzi czuje się swobodniej mogąc wyrazić swoje emocje za pomocą emotikonów, niż werbalnie.

Jak działa kurtka? Zawiera panel z siatki LED, która może wyświetlać:

  • jeden z trzech emotikonów
  • strzałki
  • znak ostrzegający o niebezpieczeństwie.

Rowerzysta aktywuje każdą emotikonę, strzałkę lub znak ostrzegawczy za pomocą bezprzewodowego pilota zamontowanego na uchwycie kierownicy roweru.

Zobacz jak działa kurtka: https://youtu.be/g756nqX-jUU 

„Podziel się drogą”

Kampania Forda „Podziel się drogą” ma na celu promowanie porozumienia między użytkownikami dróg i akcentuje ideę firmy, zgodnie z którą umożliwienie bezpiecznego korzystania z rowerów większej liczbie osób – szczególnie w przypadku krótkich podróży – może przynieść korzyści wszystkim.

Firma stworzyła wielokrotnie nagradzane warsztaty w wirtualnej rzeczywistości, aby kierowcy i rowerzyści mogli lepiej zrozumieć wzajemne wyzwania związane z podróżami. „WheelSwap” umożliwia kierującym przekonanie się, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i śmiertelnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani ekperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań.

źródło: Ford

Written by Magdalena Trusińska