Przedsiębiorcy, którzy planują zakup auta firmowego mają niemały wybór. Od dwumiejscowych osobówek, po limuzyny i specjalnie wyposażone dostawczaki. Niezmiennie w czołówce są także osobowo-dostawcze kompakty, które doskonale sprawdzają się w pracy, jak i w rodzinie.
Atutem takich kombivanów jest ich uniwersalność. Są obszerne, pakowne, wygodne, a przy tym kompaktowych wymiarów. Mercedes Citan jest stosunkowo młody, wśród wieloletniej konkurencji (produkowany jest od 2012 r. na płycie podłogowej Renault Kangoo), ale zyskał już niemałą popularność.
Citan nie wygrałby konkursu piękności, ale też nie odstaje mocno od konkurencji. Kombivany tak już mają, że dysproporcje między maską a tyłem auta są zbyt wyraźne. W Citanie zacierają się jednak dzięki detalom, które Mercedes-Benz mądrze wyeksponował, a przede wszystkim jakości i dbałości, z jaką został stworzony.
Tuż pod maską króluje duży emblemat marki – gwiazda zdobi atrapę chłodnicy.
Wnętrze jest skromne, ale bardzo uporządkowane. Nie ma zbyt wielu ozdobników, poza subtelnymi kolorowymi obręczami wokół okrągłych elementów czy chromowanymi drobiazgami. Zastosowane materiały są wysokiej jakości, co gwarantuje długie użytkowanie, bez śladów zużycia.
Jak na niemieckie auto przystało panuje ergonomia – przyciski i pokrętła rozmieszczone są ergonomicznie. Dźwignia zmiany biegów, radio i przyciski umieszczono na zaokrąglonym panelu, stanowiącym zakończenie linii biegnącej od deski rozdzielczej.
Silnik 1.5 dCi o mocy 116 KM i sześciobiegową manualną skrzynią jest największym atutem Citana. Auto w tej konfiguracji sprawnie przewiezie pięciu pasażerów i kilka palet w bagażniku o pojemności 685 l (po złożeniu kanapy pojemność zwiększa się do 3 tys. litrów).
Skrzynia biegów chodzi bez zarzutów, co docenimy przy częstej zmianie biegów – Citan szybko podpowiada nam, aby przejść na „szóstkę”. Do setki rozpędza się co prawda nie najszybciej, bo w 12,3 sekundy, ale potem szybko dobija do ok. 170 km/h. Czuje się pewność prowadzenia – auto nie ucieka na boki, a kierownica mocno usztywnia się przy wyższej prędkości.
Miejsca we wnętrzu jest bardzo dużo. Między przednimi fotelami jest ogromna przestrzeń wypełniona szerokim podłokietnikiem i hamulcem ręcznym. Z tyłu pasażerowie mają dużo miejsca na nogi i ponad głową.
Fotele są twarde, ale bardzo wygodne, co docenimy podczas dłuższej jazdy.
Niemieckim zwyczajem we wnętrzu ma być porządek. Citan zastosował system praktycznych półek i schowków. Znajdziemy m.in. schowek w desce rozdzielczej z pokrywą, schowek w drzwiach przednich, schowek na konsoli środkowej na 1,5-litrową butelkę czy schowek pod dachem na całej szerokości szyby przedniej.
Przestrzeń bagażowa Citana jest bardzo obszerna, a dostęp do niej jest łatwy. Pomieścimy od 2,4 do 3,7 m3 załadunku, ważącego do 680 kg.