Co ma i daje dobra hybryda plug in? Dwie mocne jednostki napędowe. Duży akumulator. Możliwość jazdy tylko na silniku elektrycznym do kilkudziesięciu kilometrów. Niskie spalanie. Precyzyjną automatyczną skrzynię biegów. Dodajmy do tego jeszcze niemiecką definicję SUV-a, a przed oczyma pojawi się Opel Grandland. Facelifting modelu sprawił, że auto nabrało wyrazu – ma śmielszą stylistykę i sportowe detale.
Modele Opla pojawiają się praktycznie we wszystkich możliwych zestawieniach: najpopularniejszych aut firmowych, najchętniej kupowanych aut rodzinnych, czy najbardziej uniwersalnych dostawczaków. Grandland szybko uplasował się w czołówce crossoverów. Od 2017 r. produkowany jest w ramach sojuszu PSA, jako bliźniacza konstrukcja z Peugeotem 3008. Jest szczególnie popularny wśród rodzin. I choć wyniki sprzedaży wyhamowały, odświeżona wersja Grandlanda ma szansę wywindować model na pozycję lidera.
Nadwozie przyciąga uwagę
Nowy Grandland ma bardzo śmiałe „rysy” i detale. Nadwozie ozdobione jest odważnymi linia stylistycznymi. W wersji dwukolorowej, z czarnymi nadkolami, zderzakami, felgami, dachem i lusterkami wygląda naprawdę spektakularnie. Mocno wyróżnia się zwłaszcza czarna osłona chłodnicy – jest zintegrowana z przednimi reflektorami pikselowymi Intelli-Lux LED i otoczona srebrnymi chromami. Prezentuje się elegancko, a jednocześnie nieco agresywnie i zadziornie.
Wnętrze po niemiecku
Tu zmieniło się najmniej, ale też po co zmieniać coś, co dobrze się sprawdza. Wnętrze Grandlanda jest przede wszystkich ergonomiczne – kierowca ma mieć wygodną pozycję za kierownicą, mieć intuicyjny dostęp do wszystkich funkcji auta.
Centralną część kabiny zdobi cyfrowa deska rozdzielcza Pure Panel. Zintegrowany wyświetlacz dostarcza kierowcy niezbędne informacje w uproszczonej formie, a eliminuje niepotrzebne elementy rozpraszające uwagę.
Wnętrzu brakuje jedynie jasnej tapicerki, która ociepliłaby sportowy styl.
Nie brakuje za to innowacji
W Grandlandzie zastosowano chyba wszystkie możliwe systemy wspomagające jazdę i zwiększające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ulic. Warto zatem dopłacić do wybranych, aby móc bardziej cieszyć się z jazdy. Aby przekonać się o wartości owych systemów dobrze jest skorzystać z jazdy próbnej. Wśród ciekawszych systemów są:
- Night Vision – to układ zwiększający widoczność podczas jazdy nocą; wykorzystuje przednią kamerę na podczerwień i ostrzegaa kierowcę o pieszych czy zwierzętach znajdujących się w odległości do 100 m przed pojazdem. System wykrywa różnicę temperatur między potencjalną przeszkodą a jej otoczeniem i rozpoznaje kierunek, w którym obiekt się porusza. Obraz z kamery prezentowany jest na wyświetlaczu przed kierowcą. W razie, gdy przeszkoda pojawi się w bardzo bliskiej odległości od auta, zareaguje system automatycznego hamowania awaryjnego.
- AEB – to układ awaryjnego hamowania, który wykrywa inne pojazdy lub pieszych przed autem, ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i przyhamowuje auto. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia, może nawet całkowicie zatrzymać samochód. Aktywuje się automatycznie przy prędkościach między 5 a 140 km/h; siła hamowania zmniejszająca prędkość wynosi 0,9 g przy prędkościach od 5 do 30 km/h; przy prędkościach między 30 a 140 km/h system redukuje prędkość maksymalnie o 50 km/h; po przekroczeniu tego progu kierowca musi nacisnąć pedał hamulca, aby bardziej zredukować prędkość.
Silniki
W gamie silników Grandlanda są spalinowe jednostki napędowe 1.2 Turbo Direct Injection1 lub 1.5 Turbo Diesel, zapewniające wydajną eksploatację.
Turbodoładowane silniki o niskim współczynniku tarcia i wysokiej wydajności współpracują z manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i układem Start/Stop, wspomagającym redukcję zużycia paliwa.
Nowy Grandland kosztuje od 142 700 zł. Hybrydowa wersja jest oczywiście droższa – ceny zaczynają się od 212 tys. zł.
Opel Grandland Hybrid, 1.6 o mocy 224 KM, z 8-biegową skrzynią automatyczną:
- system Multimedia Pro, z łączami Bluetooth i USB, tunelem DAB, 6 głośnikami
- funkcje projekcji interfejsu smartfona Apple CarPlay TM i Android AutoTM
- tempomat adaptacyjny Stop&Go, układ aktywnego utrzymania w osi pasa ruchu
- system ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania
- układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu
- pilot parkowania
- adaptacyjne reflektory
- podgrzewane fotele
- przyciemniane szyby tylne boczne i bagażnika
- sportowe koło kierownicy pokryte skórą.