Pojazd-robot w Polsce. Renault EZ-GO to pierwszy model z gamy aut koncepcyjnych EZ. To jednocześnie pojazd i usługa – pierwsze współdzielone auto autonomiczne o napędzie elektrycznym, zaprojektowane do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację.
EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów i zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu – łączy w sobie bowiem elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.
– Rośnie populacja osób starzejących się i wprost przeciwnie, bardzo młodych mieszkańców miast, którzy szukają nowych rozwiązań w zakresie mobilności – mówi Thierry Bolloré, zastępca dyrektora generalnego Grupy Renault. – Nasz nowy samochód koncepcyjny pokazuje, jak może wyglądać przyszłość – dodaje.
Samochód koncepcyjny przeznaczony do współdzielonej mobilności miejskiej
Ten pojazd-robot jest dostępny na żądanie poprzez aplikację lub za pomocą stacjonarnych stacji wynajmu rozmieszczonych w całym mieście. Łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego. W obu przypadkach pozwala pasażerom nie martwić się o drogę.
– Zaprojektowaliśmy samochód koncepcyjny EZ-GO jako symbol miasta. Ten autonomiczny model z napędem elektrycznym pozwala pokazać zalety współdzielonych środków transportu, z których mogą korzystać wszyscy – powiedział Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu Grupy Renault. – Elegancki i dostosowany do środowiska miejskiego, oferuje niezrównany widok na miasto z każdej strony oraz przyjazną i przyjemną przestrzeń kabiny, która zachęca do wypoczynku.
Dzięki innowacyjnej architekturze i konstrukcji przypominającej kokon pojazd zwiększa do maksimum pole widzenia czujników systemu autonomicznego, a także doświetla kabinę światłem wpadającym do wnętrza przez panoramiczny szklany dach.
Po podłączeniu do stacji wynajmu pojazd wysuwa szeroką platformę wejściową z poręczą, dzięki której zarówno osoby sprawne, jak i te poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą łatwo wsiadać i wysiadać.
Renault EZ-GO jest pojazdem autonomicznym czwartego poziomu. Oznacza to, że może kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu lub go zmieniać oraz samodzielnie skręcać na skrzyżowaniach. Jest też w stanie zapewnić bezpieczeństwo w razie nieprzewidzianych zdarzeń w jego otoczeniu, samodzielnie lub łącząc się z centrum kontroli.
Technologia czterech kół skrętnych Renault 4CONTROL została też zintegrowana z pojazdem, aby zapewnić zwrotność i bezpieczeństwo.
Samochód koncepcyjny EZ-GO przedstawia wizję pojazdu-robota jutra. Czego można się jeszcze spodziewać? Wprowadzenia na rynek rozwiązań w zakresie współdzielonej mobilności, które będą łączyć usługi carsharingu, carpoolingu, pojazdy-roboty i usługi mobilności na żądanie (on demand).
Renault zorganizował konkurs „Renault Easy City. Design the Future”
Współczesne miasta zmagają się z wieloma problemami związanymi z przemieszczaniem się mieszkańców, takimi jak korki, zanieczyszczenie powietrza czy utrudniony dostęp do niektórych środków transportu dla wybranych grup mieszkańców (np. rodziców z małymi dziećmi). Tymczasem podróżowanie po mieście powinno być jednocześnie wygodne i szybkie oraz odbywać się bez szkody dla środowiska.
Ci, którzy chcieli kreować przyszłość miejskiej mobilności, mogli wziąć udział w konkursie i zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Swój pomysł należało przedstawić w formie plansz łączących grafikę i opis oraz stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, jak również potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).
Wśród laureatów są Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, którzy zaprojektowali sieć centrów przesiadkowych wykorzystujących pojazd Renault EZ-GO do transportu ostatniej mili. Drugie miejsce przyznano Wiktorowi Szulferowi, Julii Kazimierskiej i Olkowi Kępińskiemu, a trzecią lokatę zajęli Jan Heymer i Wacław Marat. Pula nagród dla autorów najlepszych prac konkursowych wyniosła aż 35 tys. zł.
Finałowi konkursu towarzyszył panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, który po raz pierwszy pojawił się w Polsce.
źródło: Renault