Volkswagen planuje uruchomić do 2025 r. w Europie 36 000 punktów ładowania aut elektrycznych. W Polsce ma powstać 350 punktów w ciągu najbliższych miesięcy. Inwestycje w infrastrukturę do ładowania pochłoną 250 mln euro.

Punkty ładowania powstaną w fabrykach Volkswagena oraz u 3000 dealerów marki we wszystkich większych miastach. W realizacji planu uczestniczyć będzie należąca do marki firma Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą.

– Infrastruktura staje się decydującym czynnikiem popularyzacji samochodów elektrycznych. Ładowanie auta musi być równie łatwe i oczywiste, jak ładowanie smartfona. Dlatego przede wszystkim potrzebujemy znacznie większej liczby ogólnodostępnych stacji oraz prostych zasad dotyczących montażu prywatnych wallboksów. Volkswagen chce zaznaczyć swój udział w tej dziedzinie, dlatego na wszystkich poziomach angażuje się w budowę infrastruktury ładowania – mówi Thomas Ulbrich, członek Zarządu ds. Samochodów Elektrycznych marki Volkswagen.

Budowa infrastruktury w różnych wariantach wykorzystania

Z szacunków Volkswagena wynika, że w przyszłości 70 procent ładowań akumulatorów będzie odbywało się w domu lub w miejscu pracy właściciela auta. Dlatego od 2020 roku firma Elli klientom prywatnym i firmom zaoferuje wallboksy w przystępnych cenach wraz z montażem oraz dostawą energii ze źródeł odnawialnych. W fabrykach Volkswagena w Niemczech powstanie łącznie 4000 punktów ładowania dla pracowników, wiele z tych punktów będzie ogólnodostępnych.

Około jednej czwartej ładowań będzie dokonywanych w publicznych stacjach zasilania w energię. VW planuje ponadto podjęcie współpracy z sieciami handlowymi, aby klienci mogli ładować auta podczas zakupów. Do współpracy jako pierwsze dołączyło Tesco w Wielkiej Brytanii.

Volkswagen Group Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych prowadzi szkolenia dotyczące elektrycznej mobilności dla samorządów największych miast w Polsce. – W pierwszym etapie uczestniczyliśmy w ponad 20 szkoleniach, kolejne są zaplanowane na jesień i zimę. Przekazujemy wiedzę na temat nowych potrzeb społecznych, które kształtowane są przez samochody elektryczne. Musimy wspólnymi siłami stworzyć swobodną możliwość ładowania samochodów. Najwygodniej i najtaniej robić to w nocy, dlatego też oprócz samorządów niezbędną wiedzę przekazujemy podczas spotkań z przedstawicielami rynku nieruchomości, np. nieco ponad tydzień temu uczestniczyliśmy w największym branżowym kongresie tego sektora w Polsce – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

A co z ładowaniem akumulatorów podczas podróży na dalekich dystansach?

W ramach spółki IONITY Volkswagen planuje wybudować do 2020 roku wraz z partnerami 400 stacji szybkiego ładowania, na których będzie się znajdować do 2400 stanowisk. Stacje mają być usytuowane przy drogach szybkiego ruchu i autostradach w Europie. Polska też ujęta jest w planie – przy autostradach A1, A2 i A4 w 12 miejscach zbudowane zostaną szybkie ładowarki.

Volkswagen zamierza budować stacje szybkiego ładowania także w miastach. Pierwszych 28 stacji znajdujących się poza autostradami ma być już do końca czerwca uruchomionych w Wolfsburgu. Są one częścią prezentu Volkswagena dla miasta Wolfsburg z okazji 80. rocznicy jego powstania.

Potrzebne mocne zaangażowanie polityków

Zdaniem Volkswagena, rozbudowa infrastruktury musi jednak w najbliższych miesiącach zostać znacznie przyspieszona. – Należy niezwłocznie stworzyć warunki prawne do szybkiej rozbudowy infrastruktury, np. poprzez modyfikacje prawa budowlanego i najmu oraz poprzez objęcie specjalnym wsparciem budowy infrastruktury w przestrzeni publicznej – czytamy w komunikacie prasowym spółki.

–Volkswagen wraz z pierwszym samochodem elektrycznym nowej generacji zbudowanym na platformie modułowej MEB, dla klientów rezerwujących samochód w tzw. prebookingu oferuje w cenie auta kilka dodatkowych korzyści, w tym domową ładowarkę. O ile dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych proces montażu to formalność, to przed dużym wyzwaniem stają dziś właściciele mieszkań i garaży zarządzanych przez np. wspólnoty mieszkaniowe. Dla nich często instalacja wallboxa jest dziś niemożliwa ze względów prawnych. Elektryczne samochody mają olbrzymi potencjał, by odnieść w Polsce sukces. Jeśli światy biznesu i polityki zjednoczą siły, bardzo szybko zdołamy uporać się z wyzwaniami, jakie niesie budowa infrastruktury” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

źródło: VW

Written by Magdalena Trusińska