23 studentów Politechniki Poznańskiej zaprojektowało i zbudowało bolid wyścigowy. Jeszcze tego lata chcą wziąć udział w zawodach Formuły Student i zmierzyć się w rywalizacji na najsławniejszych torach wyścigowych świata znanych z Formuły 1. W realizacji celów wspiera ich Volkswagen Poznań fabryka samochodów użytkowych

poznan-wyscigi-VWZespół Wyścigowy Politechniki Poznańskiej tworzy 23 studentów z czterech różnych wydziałów, kierunków i lat studiów; wśród nich są zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Łączy ich jeden cel – miłość do inżynierii i motoryzacji oraz chęć budowy bolidu wyścigowego klasy Formuła Student, którym będą rywalizować z drużynami najbardziej renomowanych uczelni technicznych na świecie.

Realizacja projektu od zera w ciągu roku to zadanie sprawdzające studentów Politechniki Poznańskiej w każdej dziedzinie inżynierii. – Podstawowym zadaniem jest budowa bolidu, ale liczy się także to jak planujemy budżet czy pozyskujemy sponsorów. Udział w Zespole PUT Motorsport to wielka szansa na rozwój osobisty każdego z nas. Ostatecznym sprawdzianem naszej pracy i umiejętności będzie start w zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii w lipcu tego roku i dalej na Hockenheimring Niemczech i w Győr na Węgrzech – mówi Mikołaj Zygmański, lider Zespołu Wyścigowego Politechniki Poznańskiej PUT Motorsport.

Zawody Formuła Student to najbardziej prestiżowe dla studentów uczelni technicznych zawody motoryzacyjne na świecie. Bierze w nich udział blisko 35 000 studentów z 28 krajów. – Naszym najważniejszym celem nie jest zwycięstwo w wyścigu jak to ma miejsce w Formule 1. Z naszej perspektywy bezcenny jest już sam udział w zawodach, czy możliwość wymiany doświadczeń i wiedzy ze studentami z całego świata – uzupełnia Mikołaj Zygmański.

Zaprojektowany i wykonany przez Zespół PUT Motorsport bolid waży 240 kg. Poszycie wykonane jest z kompozytu włókna węglowego i żywicy epoksydowej. Wielkością plasuje się między gokartem a bolidem Formuły 1. Rozstaw osi wynosi 1550 mm. Pojazd napędzany jest silnikiem motocyklowym, który rozpędzi bolid od 0 – 100 km/h w ok. 4 sekundy. To właśnie studenci, którzy własnoręcznie kreślili projekt pojazdu i składali go w całość zasiądą za jego kierownicą.

Patronat nad projektem sprawuje Jego Magnificencja Rektor Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Tomasz Łodygowski. Volkswagen Poznań jest głównym partnerem Zespołu.

Zdaniem Rektora Politechniki Poznańskiej, prof. Tomasza Łodygowskiego, projekt będzie stanowił kolejny pomost we wzajemnej współpracy i przyczyni się do dalszej wymiany doświadczeń oraz know-how pomiędzy spółką a uczelnią.

W listopadzie 2014 roku Volkswagen Poznań utworzył Dział Rozwoju Technicznego, który odpowiedzialny jest za rozwój produktów marki Volkswagen Samochodu Użytkowe.  – Ważną rolę w utworzonym dziale odgrywają studenci oraz absolwenci Politechniki Poznańskiej. Początkowo będą oni odpowiedzialni za projektowanie przestrzeni bagażowej oraz ładunkowej, które są niezwykle ważne w przypadku lekkich samochodów użytkowych powiedział” Reiner Büttner – Kierownik Działu Rozwoju Technicznego Volkswagen Poznań. Pierwsze efekty ich pracy będą widoczne w Volkswagenie Crafter, którego nowa generacja produkowana będzie od drugiej połowy 2016 r. w Białężycach koło Wrześni.

źródło: VW

Written by Magdalena Trusińska