Od 1 kwietnia 2021 r. obowiązywać będzie nowa taryfa dla stacji ładowania samochodów elektrycznych. Co to oznacza dla kierowców?
Przypomnijmy, PSPA złożyło w 2019 r. do Ministerstwa Energii projekt rozporządzenia dotyczący zmiany rozporządzenia ws. zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Celem było utworzenie specjalnej E-taryfy dla elektromobilności, po to, aby obniżyć wysokie opłaty dystrybucyjne, a docelowo znieść bariery dla rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce.
W listopadzie 2020 r. opublikowano Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska dotyczące szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Wprowadzona e-taryfa ma ułatwić rozwój elektromobilności.
Nowa taryfa pozwoli obniżyć koszty stałe funkcjonowania stacji ładowania, poprzez zmniejszenie stałych kosztów związanych z zapewnieniem dostaw energii elektrycznej dla infrastruktury ładowania – informuje Ministerstwo Klimatu.
Czego można oczekiwać
Ładowanie aut elektrycznych powinno być tańsze i szybsze. Rozwiązania przyczynią się bowiem do:
- zmniejszenia kosztów stałych związanych z zapewnieniem dostaw energii elektrycznej dla infrastruktury ładowania, a docelowo obniżenia kosztów funkcjonowania stacji ładowania;
Jak informuje resort, dotychczas operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania ponosili duże koszty związane z płaceniem stałych opłat dystrybucyjnych – nieproporcjonalnie duże w porównaniu z rzeczywistymi kosztami ponoszonymi za zużycie energii w ramach ładowania pojazdów elektrycznych.
- obniżenia cen ładowania aut elektrycznych;
Spodziewamy jest ponadto wzrost inwestycji w stacje ładowania.
- zwiększenia mocy stacji ładowania;
Dla kierowców oznacza to szybsze ładowanie samochodów, co naturalnie zwiększy komfort użytkowników elektryków.