Era brudnych, zniszczonych i zaniedbanych dostawczaków dawno minęła. Teraz dostawcze auto firmowe jest wizytówką przedsiębiorstwa – odzwierciedla to, jak prosperuje, jak sobie radzi i czy jego właściciel/właścicielka jest w profesjonalistą.

Fiat Professional jest właśnie takim profesjonalistą. W swojej gamie ma auta przeznaczone do różnych zadań specjalnych. Jednym z modeli jest Doblo – dobrze znany kierowcom od 2000 r. To najmniejszy model z rodziny aut użytkowych Fiat Professional. Dał się poznać jako wygodny, kompaktowy dostawczak.

Doblo stawia na użytkowy charakter, próżno zatem szukać szalonych czy ultra designerskich rozwiązań na sylwetce czy we wnętrzu. Linia nadwozia pozostaje od lat w miarę niezmieniona – najbardziej w najnowszej wersji zmienił się przód. Maska jest krótka i płynnie łączy się z nową linią świateł. Wygląda ciekawie i elegancko. I zdecydowanie bardzo włosko, co dodaje Doblo uroku. W opcji z czarnym lakierem i 16-calowymi felgami ze stopów lekkich sylwetka wygląda bardzo stylowo.

Przestrzeń pasażerka jest dobrze wyciszona – z „paki” nie dochodzi nadmierny hałas.

We wnętrzu jeszcze bardziej widać użytkowość Doblo. Dominują plastiki, co jest niemal naturalne w aucie użytkowym. Ważne jednak, aby były dobrej jakości, łatwe do czyszczenia i wzorowo spasowane. Nic zatem nie skrzeczy, nie zgrzyta, ani nie ociera się o siebie. Na tapicerce i kokpicie przeważa oczywiście czerń i szarość, jasna jest jedynie podsufitka. Aż chciałoby się dodać więcej jasnych akcentów, ale wówczas Doblo mógłby stracić swoją użytkowość.

Kluczowym atutem Doblo jest ładowność. W „kabinie pasażerskiej” jest przestronnie i ergonomicznie. Podwójna kanapa dla pasażerów jest na tyle spora, aby mogło na niej podróżować dwóch dorosłych pasażerów. W razie potrzeby może być zamieniona w stolik czy biurko.

Nie brakuje oczywiście schowków, ani przegród. Jest miejsce na dokumenty, na duże rzeczy – możnaby jedynie dodać porządny uchwyt lub kieszeń na duży kubek.

Do części użytkowej prowadzą boczne drzwi przesuwne od strony pasażera oraz unoszona do góry klapa bagażnika. Próg załadunku jest dość niski, co ułatwi zapakowanie elementów o długości do 3,44 m, wysokości do 1,2 m i masie blisko jednej tony. Przestrzeń ładunkową opcjonalnie warto powiększyć o system Magic Cargo – zyskamy wówczas kubaturę do 3,8 m3.

Doblo dostępny jest zarówno z tradycyjnymi silnikami spalinowymi w wersji wysokoprężnej i benzynowej, jak też z silnikiem elektrycznym.

Fiat Doblo Cargo z dieslem pod maską sprawdza się zarówno w mieście, jak i w trasie. Jest ekonomiczny i mocny, chociaż na imponujące osiągi liczyć nie możemy. Czuć za to zapas mocy do tego, aby „udźwignąć” niemały ładunek. Wersja furgon z krótszym rozstawem osi (L1), 1,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym i manualną sześciostopniową skrzynią biegów osiąga moc 102 KM i osiąga moment obrotowy 250 Nm od 1750 obr./min. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i płynnie reaguje na nasze polecenia. Spalanie w trasie przy spokojnej jeździe nie przekroczy 5,5 l/100 km.

Written by Magdalena Trusińska