W trzecim kwartale Mazda nadal pozostawała jednym z najszybciej rozwijających się producentów samochodów w Europie, zwiększając sprzedaż o 29% w porównaniu do ubiegłego roku. Wzrostowa passa trwa już dwunasty kwartał z rzędu. Japońska marka sprzedała pomiędzy lipcem a wrześniem prawie 60 tysięcy aut, z łatwością wyprzedzając rynek, który w tym okresie wzrósł o 10,6% i zwiększając swój udział rynkowy do 1,7%*.

Mazda odnotowała dwucyfrowe wzrosty na 15 rynkach krajowych. Liderem była Holandia, gdzie sprzedaż Mazdy w ubiegłym roku wzrosła ponad dwukrotnie (+121%). Za nią uplasowały się Turcja (+111%), Portugalia (+68%), Słowenia (+68%) i Francja (+62%), podczas gdy Włochy, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria odnotowały wzrost na poziomie ok. 50%. Sprzedaż na dwóch największych rynkach Mazdy wzrosła tymczasem o 27% (Wielka Brytania) i o 17% (Niemcy). W Polsce odnotowano wzrost o 18% (2 452 Mazdy zarejestrowane w 3. kwartale 2015 r.)

Mazda zwiększyła produkcję modelu MX-5 czwartej generacji w Japonii, aby zaspokoić zapotrzebowanie w Europie. Nowa Mazda CX-3, która pojawiła się na rynku w czerwcu, również napędza sprzedaż. W trzecim kwartale roku sprzedano 10 tysięcy egzemplarzy, podczas gdy sprzedaż Mazdy2 wzrosła w tym okresie aż o 90% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Mazda CX-5 nadal umacnia pozycję, wyprzedzając Mazdę3 i Mazdę6***.

Uznanie dla obecnej generacji modeli przyczyniło się do wzmocnienia pozycji firmy w Europie. Przykładowo w Niemczech Mazda zajęła pierwsze miejsca w dwóch ankietach przeprowadzonych w 2015 roku przez J.D. Power – Badaniu Niezawodności Pojazdów i Badaniu Wskaźnika Satysfakcji Klienta, a kilka modeli marki otrzymało też doskonałe noty w raporcie jakości samochodów używanych GTÜ 2016. Zdaniem przedstawicieli Mazdy firma znajduje się na dobrej drodze do przekroczenia w 2015 roku liczby 200 tysięcy sprzedanych samochodów, co odzwierciedla 15-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego.

*Źródło danych europejskich: www.acea.be (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów); nowo zarejestrowane samochody osobowe, UE 28 + EFTA (bez Malty), uzupełnione o wewnętrzne dane Mazdy

**Źródła danych krajowych: www.ccfa.fr (Francuskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), www.kba.de (Niemiecki Federalny Urząd Motoryzacyjny), www.en.anfia.it (Włoski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego), www.raivereniging.nl (RAI, Holenderskie Stowarzyszenie Przemysłu Rowerowego i Motoryzacyjnego), www.autoinforma.pt (Portugalski Związek Motoryzacyjny, Centrum Danych), www.ads-slo.org (Motoryzacyjne Towarzystwo Słowenii), www.anfac.com (Hiszpański Związek Producentów Samochodów i Ciężarówek), bilsweden.se (Szwedzkie Stwowarzyszenie Producentów i Importerów Samochodów), www.auto-schweiz.ch (Auto Schweiz / Suisse Szwajcarskie Stowarzyszenie Importerów), smmt.co.uk (Brytyjski Związek Producentów i Sprzedawców Samochodów), uzupełnione o wewnętrzne dane Mazdy

***Źródło danych: wewnętrzne dane Mazdy

Written by Magdalena Trusińska